YOGA OEFENINGEN VOOR EEN GEZONDE SCHILDKLIER

2017-09-05T08:35:56+00:00 YOGA|

Het is de week van de schildklier. Goed om even stil te staan bij de grootste hormoonklier in ons lichaam, die een belangrijke rol speelt in onze gezondheid.

Wat doet de schildklier?

De schildklier is een vlindervormig hormoon dat zich vlak onder het strottenhoofd bevindt, om de luchtpijp heen. De schildklier behoort tot het endocriene systeem, wat betekent dat het hormonen produceert die direct naar de bloedvaten vervoerd worden. Alle endocriene klieren staan met elkaar in verbinding en kunnen elkaar wederzijds beïnvloeden.

De schildklier productie wordt aangestuurd door het hormoon TSH dat gemaakt wordt door een klier in de hersenen, de hypofyse. Schildklierproblemen komen meestal door de schildklier zelf, maar het kan dus ook zijn dat de hypofyse niet goed werkt, waardoor er te veel of te weinig van het hormoon TSH wordt aangemaakt.

De schildklier maakt schildklierhormonen aan die zorgen voor een goede stofwisseling in ons lichaam. Daarmee heeft de klier dus ook invloed hebben op de gezondheid van onze weefsels en andere organen in het lichaam.

Goed werkende schildklierhormonen zorgen namelijk voor een optimale eiwitsynthese in bijna alle lichaamsweefsels. Ook zorgen ze voor een toename van zuurstofconsumptie in weefsels en organen die een hoog zuurstofgehalte nodig hebben, zoals de lever, de nieren, het hart, de spieren en de hersenen.

Een te snelle of te trage schildklier

Schildklierproblemen komen steeds vaker voor, vooral bij vrouwen. Men denkt dat het stressvolle leven dat we tegenwoordig leiden één van de grote oorzaken hiervan is. Ook voeding, ontstekingen, operaties of auto-immuunziekten kunnen de oorzaak zijn van een ontregelde schildklier. Een schildklier die niet meer goed werkt, maakt óf te veel óf te weinig hormonen aan.

Een langzaam werkende schildklier (Hypothyroïdie) maakt te weinig hormonen aan, wat tot gevolg heeft dat andere organen in het lichaam ook langzamer gaan werken. Dit kan zich uiten in vermoeidheid, concentratieproblemen, gewichtstoename, emotionele vlakheid, stijve en pijnlijke spieren, obstipatie, trage hartslag en een onregelmatige menstruatiecyclus.

Een te snel werkende schildklier (Hyperthyroïdie) maakt juist te veel hormonen aan, wat kan leiden tot een onrustig en nerveus gevoel, spierzwakte, veel transpireren, hoge hartslag, gewichtsverlies, onrustig slapen en een gevoel van uitputting.

Er zijn medicijnen die je helpen met het reguleren van de schildklier.

Zelf ben ik altijd voorstander van het zelf herstellend vermogen van het lichaam en kijk ik liever naar het geheel. Die zie je bijvoorbeeld terug in de Ayurveda (Indische geneeskunde) en de Chinese geneeskunde.

Allround behandeling

Een Ayurvedische visie houdt in dat ieder mens uniek is en dat lichaam en geest met elkaar vebonden zijn. De geest is voortdurend van invloed op het lichaam, maar andersom geldt ook dat het lichaam invloed heeft op de geest. Dit zie je ook terug in de manier waarop zij met ziekten of disbalansen in het lichaam omgaan. Zo kunnen de juiste voeding en kruidentherapie een manier zijn om een disbalans te herstellen, maar ook het beoefenen van yoga en meditatie kan de gezondheid van de schildklier ondersteunen.

Raadpleeg hiervoor altijd een (Ayurvedische) arts of deskundige.

In de Ayurveda hangt de schildklier samen met de keelchakra. De keelchakra is als het ware de bemiddelaar tussen het denken en het voelen. Wanneer je veel in je hoofd leeft en niet in staat bent je gevoel te uiten, dan kan dit energetisch gezien ongezond zijn en leiden tot emotionele spanningen en een disbalans in je lichaam. Om deze balans te herstellen is het vermogen om jezelf te uiten dus ook een belangrijk aspect.

Er zijn verhalen dat mensen hun schildklierproblemen hebben genezen met de juiste voeding, yoga oefeningen, meditatie en andere therapieën. Of dit nou wel of niet het geval is, een gezonde levensstijl zal je hoe dan ook helpen om beter met de disbalans in je lichaam om te gaan en beter in je vel te zitten. Het is dus nooit verkeerd om, naast je medicatie, je voedingspatroon aan te passen, Ayurvedische kruidentherapie toepassen of bepaalde yoga oefeningen te doen.

In sommige gevallen kan een consistente beoefening van yoga en meditatie in combinatie met de juiste voeding en/of kruidentherapie er wel voor zorgen dat de hoeveelheid medicatie gereduceerd kan worden. Doe dit altijd in overleg met een arts.

Yoga oefeningen voor een gezonde schildklier

Let op: de Yoga oefeningen en meditatie helpen je omgaan met je schildklierproblemen, maar zijn geen vervanging van medicatie.

Alle yoga oefeningen zijn in principe goed voor mensen met schildklierproblemen, maar bepaalde oefeningen zijn extra stimulerend voor de schildklier.

Deze houdingen hebben door een stretch van of compressie op het halsgebied een zeer positief effect op de schildklier. Door de stretch of compressie wordt de schildklier als het ware gemasseerd, wat een positief effect heeft op de werking ervan. Omgekeerde houdingen, zoals de hoofdstand, zorgen voor een grotere bloedstroom richting de schildklier, wat ook de functie van de schildklier op den duur kan verbeteren.

Over het algemeen zal het beoefenen van Yoga een positief effect hebben op je stofwisseling en stressgehalte. Ook meditatieoefeningen kunnen je hierbij helpen.

Kaars/ Schouderstand – Sarvangasana

De schouderstand zorgt voor compressie en een grotere bloedstroom naar de schildklier. Het is de belangrjikste houding om de schildklier te stimuleren.

Ploeg – Halasana

Ook de ploeg heeft een belangrijke focus op het hals- en nekgebied. Daarnaast zorgt het voor een intensieve strekking van de ruggengraat.

Vis – Matsyendrasana

vishouding

De vis houding doorbloedt de schildklier. In de Indiase oudheid werd deze pose ook wel de vernietiger van alle ziekten genoemd

Brug – Ardh Setubandhasana

Ook in deze pose wordt de doorbloeding van de schildklier gestimuleerd. Daarnaast versterkt het je ruggengraat en laat het spanningen in je schouders en nek los.

Kameel – Ustrasana

Deze pose geeft ook een fijne stretch voor de nek.

Naast deze yoga houdingen, kunnen ook bepaalde ademhalingsoefeningen voordelen hebben voor de schildklier, zoals Kapalbhati, Anulom Vilom of Ujjayi Pranayama.

2 Comments

  1. Claudia 27/10/2017 om 13:32 - Antwoorden

    Bedankt!
    Namaste.

    • feedyourneed 27/10/2017 om 14:40 - Antwoorden

      You’re welcome! Namaste 🙂

Geef een reactie