7 TIPS VOOR EEN HOLISTISCHE LIFESTYLE

2017-11-28T10:25:30+00:00 BODY|

Laatst schreef ik een blog over de holistische benadering om depressie te overwinnen. Hierover kreeg ik van een aantal de vraag wat er bedoeld wordt met holistisch. In dit artikel leg ik het uit en geef ik 7 praktische tips die je zelf kunt toepassen voor een holistische lifestyle.

Wat is holisme?

Holisme komt van het Griekse woord holon, dat het geheel betekent. Het is een levensfilosofie die ervan uit gaat dat alles met elkaar verbonden is. Lichaam, geest en spirit hangen met elkaar samen en kunnen niet apart van elkaar geanalyseerd worden.

Een simpel voorbeeld is dat emotionele stress invloed heeft op ons fysieke lichaam. Denk aan hoofdpijn, maag –en darmklachten, rugpijn, etc.  Zo kan ook een depressie verschillende oorzaken hebben. Voor de één is het simpelweg doordat ze niet de goede voedingsstoffen binnenkrijgen door verkeerd eten of te weinig zon. Voor de ander is het een veel dieper liggend emotioneel probleem of een gebrek aan bewustzijn van ons diepere innerlijke zelf.

Een holistische visie in de gezondheidszorg houdt dus in dat bij lichamelijke of mentale ziekten altijd rekening gehouden wordt met de totale gezondheidstoestand van de mens, zowel lichamelijk, geestelijk als spiritueel.

Een holistische lifestyle

In het dagelijks leven kun je deze denkwijze natuurlijk ook toepassen. Steeds meer mensen zoeken weer naar de verbinding met de natuur en naar kwaliteit, in plaats van kwantiteit.

Een holistische lifestyle kan zorgen voor meer balans, tevredenheid en voldoening in je leven.

Een holistische lifestyle houdt in eerste instantie in dat je bewust bent van de dynamiek tussen jou en je omgeving. Alles heeft invloed op elkaar. Hoe jij leeft heeft invloed op de aarde, en de aarde heeft weer invloed op jou.

7 praktische tips

1. Eet gezonde voeding in matige porties

Denk aan biologisch en lokale voeding, in plaats van genetisch gemanipuleerde of bewerkte voeding. Denk hierbij ook aan de dieren. Schap plofkippen en kiloknaller van je boodschappenlijstje.

2.  Breng meer tijd in de natuur door

Je kunt bijvoorbeeld meer buiten sporten, zoals hardlopen, bootcamp of yoga in de natuur.

3. Meditatie 

Mindfulness en meditatie kunnen je helpen beter en dieper contact te maken met je zelf.

4. Doe wat jij leuk vind

Volg je intuïtie, volg je dromen. Feed your soul!

5. Denk aan je vervoer

Rij je zuinig? Kun je investeren in een elektrische auto? Of kun je vaker met de fiets gaan?

6. Shop bewust

Kies voor duurzame en natuurlijke materialen bij kleding of interieur artikelen. Denk hierbij ook aan kinderarbeid.

7. Duurzame energie

Verdiep je in duurzame energie. Er is steeds meer aanbod van duurzame energie in plaats van kernenergie.

Met deze tips zorg je voor jezelf én je omgeving. Je voedt jezelf lichamelijk, geestelijk en spiritueel, waardoor niet alleen jij gezonder wordt, maar wat ook nog een positief effect heeft op je omgeving. Begin stap voor stap eens met het aanbrengen van kleine veranderingen. Blijf dicht bij jezelf, maar denk ondertussen ook aan de invloed die jij kan hebben op de mensen, de dieren en het milieu.

Geef een reactie