VIS HOUDING – MATSYASANA

2017-09-05T08:36:17+00:00 YOGA|

De vishouding is een klassieke houding, waarvan in het oude Indiase yogahandboek zelfs wordt beweerd dat deze houding een ‘eind maakt aan alle kwalen’. De vis houding wordt ook aangeraden na een lange dag kantoorwerk. Het openen van je borst en het creëren van ademruimte heeft een kalmerend en stress verlagend effect.

5 voordelen van de vis houding

1. Stimuleert de schildklier

De vishouding is een tegengestelde oefening van de schouderstand en ploeg. Deze brengen de kin naar de borst, terwijl in de vishouding het halsgebied juist naar achteren wordt gestrekt. Het uitvoeren van deze oefeningen achter elkaar zorgt voor een optimaal effect op de schildklier. Het zorgt ervoor dat er weer nieuw zuurstofrijkbloed naar de schildklier stroomt.

2. Versterkt het immuunsysteem

De vis houding stimuleert ook de thymus – een klier die onder andere zorgt voor de aanmaak van witte bloedcellen – en geeft daarmee een boost aan het immuunsysteem. Zo schijnt het ook te werken tegen een verkoudheid.

3. Vermindert spanningen in nek, schouders en rug

In drukke tijden met veel stress ontstaan er vaak veel spanningen in het nek- en schoudergebied. In de vishouding stretch je deze gebieden en verhoog je de flexibiliteit van je boven rug, waardoor je de spanningen in deze gebieden los kunt laten.

4. Ondersteunt het lichaam bij chronische bronchitis en astma

Tijdens de vis houding wordt een diepe ademhaling gestimuleerd, waardoor de vitale longcapaciteit wordt vergroot. Hierdoor verbetert het verschillende ademhalingsproblemen.

5. Stimuleert een goede lichaamshouding

In het dagelijks leven zitten we vaak met gekromde rug en nek. In de vishouding open je je borst, versterk je je rugspieren en duw je je schouders weg van je oren. Dit stimuleert een goede lichaamshouding in het dagelijks leven.

Hoe kom je in de vishouding

  1. Lig languit op je rug met je benen en voeten bij elkaar. Plaats je handen met de palmen naar beneden onder je heupen.
  2. Op een inademing breng je je hoofd omhoog en kijk je naar je voeten. Kom nu iets verder omhoog terwijl je je gewicht op je ellebogen plaatst. Hierbij zet je je ellebogen zo dicht mogelijk bij elkaar.
  3. Op een volgende inademing open je je borst en leg je voorzichtig je hoofd op de grond. Het gewicht blijft op je ellebogen, niet op je hoofd. Je voeten, benen en gezicht zijn ontspannen.
  4. Neem diepe ademhalingen om zoveel mogelijk ruimte te creëren in je borst. Voor een beginner houd je de houding ongeveer 30 seconde aan. Anders geldt de regel dat je ongeveer de helft van de tijd dat je in de schouderstand of ploeg hebt gestaan in de vishouding verblijft.
  5. Om uit de houding te komen, kijk je op een inademing weer naar je voeten en kom je langzaam weer met je rug op de grond liggen.

Variaties op de vishouding

Als je teveel druk voelt op je hoofd of in je nek, kun je een kussentje gebruiken om je rug te ondersteunen.

Voor meer uitdaging kun je je benen in de lotushouding leggen. Ga dan eerst in de lotus houding zitten en plaats vervolgens je handen achter je op de grond en leun dan op je ellebogen. Als laatste plaats je ook je hoofd op de grond. Is de lotus geen optie voor jou? Dan kun je ook je voetzolen tegen elkaar brengen en je knieën naar buiten laten vallen.

Je kunt jezelf en je buikspieren ook uitdagen door je benen iets van de grond te tillen.

Geef een reactie