VATA DOSHA

2020-08-25T07:42:42+00:00 AYURVEDA|

In Ayurveda maken we onderscheid tussen drie verschillende dosha’s: vata, pitta en kapha. Ieder mens heeft deze drie dosha’s in zich, maar in verschillende verhoudingen. In deze blog gaan we kort in op de Vata dosha.

Ben je nieuw in Ayurveda en weet je niet wat dosha’s zijn?
Doe dan mee met de GRATIS cursus: Ontdek Ayurveda en activeer je zelfhelende vermogen.

Elke dosha heeft zijn eigen functie, kenmerken en eigenschappen. 

De vata dosha bestaat uit de elementen lucht en ether, en heeft kwaliteiten zoals koud, droog, licht, beweeglijk, snel en onregelmatig. Bij een vata-type, oftewel iemand waarbij de vata dosha dominant is, kan dit zich op verschillende manieren uiten in zowel lichaam als geest.

Lichamelijke kenmerken Vata dosha

Vata types zijn van nature smal en licht gebouwd. Ze hebben smalle botten en hebben moeite met het opbouwen van spier- en vetweefsel. Ze hebben immers niet zoveel van het aarde element, dat voor massa zorgt. Vata’s zijn beweeglijk, flexibel, maar ook wat gevoelig voor blessures en gewrichtsklachten. Het is daarom belangrijk dat ze goed werken aan stabiliteit en balans. Ze kunnen moeilijk stilzitten, zijn snel van begrip maar vergeten ook weer snel. 

Vata’s lopen en praten snel, hebben vaak een droge huid en dun haar, koude handen en voeten en een gevoelig spijsverteringssysteem. Vata’s – met hun wind-energie – hebben snel last van een opgeblazen buik, winderigheid en constipatie.

Uit balans
Wanneer er te veel lucht in het lichaam zit kan dit zorgen voor lichamelijke klachten, zoals een opgeblazen buik, constipatie, droge huid, vermoeidheid, slecht slapen, pijnlijke gewrichten en een onregelmatige menstruatie.

Mentale/emotionele kenmerken Vata dosha

Vata personen zijn creatief, enthousiast en speels van karakter. Ze hebben vaak enorm veel ideeën, alleen kunnen ze wel moeite hebben om een bepaald idee ook helemaal uit te werken en af te maken. 

Ze zijn alert, snel van begrip en hebben een grote verbeeldingskracht. Vata types zijn snel enthousiast over nieuwe ideeën, maar kunnen ook weer snel verveeld raken.

Uit balans
Wanneer vata uit balans is voel je je onrustig, chaotisch, nerveus of angstig. Ook piekeren, veel hak op de tak gedachten en moeite met focussen zijn tekenen van een vata disbalans. 

Tips om Vata weer in balans te brengen

Vata raakt snel uit balans vanwege de lichte en bewegelijke aard, en omdat ze meer open staan voor prikkels en impulsen van buitenaf.  Zeker in de huidige wereld waar we continu prikkels en informatie te verwerken hebben raakt de Vata dosha snel uit balans. Dit is ook de reden dat veel mensen zich op een bepaalde manier wel zullen herkennen in de Vata dosha. Dat betekent echter niet dat dit ook je ware natuur is. 

Het is belangrijk om de Vata dosha weer in balans te brengen, omdat het ook de andere dosha’s uit balans kan brengen. Vata leidt als het ware de andere twee dosha’s en ligt vaak aan de basis van vele ziektes. 

De belangrijkste sleutelwoorden om Vata weer in balans te brengen zijn regelmaat, rust en momenten van selfcare. 

Eet op regelmatige tijden. Slaap op regelmatige tijden. Zorg voor rust, ontspanning en gronding door middel van Abhyanga (olie-massage), Yoga Nidra of een wandeling in de natuur. 

Eet warme, olie-achtige, voedende en makkelijk verteerbare voeding, zoals:

  • Wortelgroenten, zoals wortels, zoete aardappel, pastinaak, knolselderij en rode biet.
  • Gezonde vetten, zoals ghee, noten (wel weken) en sesampasta.
  • Specerijen om de voeding beter verteerbaar te maken, zoals komijn, gember, kurkuma, kaneel en basilicum.
  • Granen zoals havermout en basmatirijst.

Vermijd met name rauwe voeding, te pittige voeding (uitdrogend), koffie en groene thee.

Wil jij meer leren over Ayurveda en hoe je de Ayurvedische principes praktisch kunt toepassen in je eigen leven om zo meer in balans te komen en jezelf op een dieper niveau te leren kennen? 14 september start er weer een groep in het vernieuwde online programma
Discover Ayurveda Discover Yourself.

Geef een reactie