SPRINGLEVEND DE LENTE IN MET YOGA

2017-08-15T09:53:57+00:00 YOGA|

Het zonnetje schijnt weer (af en toe), de bomen krijgen weer blaadjes en de vogels zijn weer vrolijk aan het fluiten. Het is lente. Al mag van mij de temperatuur ook wel meedoen met de lente.

Nieuwe energie, nieuwe ideeën

In de lente hangt er duidelijk een andere energie in de lucht. Mensen hebben meer energie, zijn vrolijker en maken volop nieuwe plannen. De lente is als een frisse start, een tijd van vernieuwing, inspiratie en nieuwe ideeën. De lente is inmiddels al een tijdje geleden van start gegaan. Heb jij nagedacht over wat je wilt veranderen in je leven? Welke nieuwe ideeën heb je en welke zijn het waard om aandacht aan te geven? Hieronder vind je een paar simpele tips om mee aan de slag te gaan en te ontdekken waar jou prioriteiten liggen.

Welk nieuw idee, welke nieuwe frisse start verdient jouw aandacht?

Meditatie

Door dagelijks 10 à 20 minuten te mediteren breng je jezelf tot rust en krijg je meer overzicht in je leven. Door een moment voor jezelf te pakken, de stilte te ervaren, leer je jezelf kennen. Je leert te luisteren naar je innerlijke stem. Wat wil je eigenlijk? Wie ben je?

Maak een top 3

Welke 3 nieuwe ideeën spreken je het meeste aan? Dit kan van alles zijn. Dit kan fysiek zijn of spiritueel. Misschien is het tijd voor een carrière switch of een nieuwe woonplek? Wat het ook is en hoe onrealistisch ze op dit moment misschien nog lijken, schrijf de ideeën die voor jou het meest belangrijk zijn op.

Visualiseer

Visualisatie is als het ware een mentale repetitie. Je creëert beelden in je hoofd van datgene wat jij graag wilt bereiken of doen in je leven. Waar word jij gelukkig van? Waar haal jij de meeste voldoening uit? De kunst is om tijdens de visualisatie te visualiseren dat je al bereikt hebt wat je zou willen bereiken. Door deze oefening zo’n 5 minuten per dag te doen, geef je je onderbewuste als het ware een nieuwe werkelijkheid. Dat waar jij je mind op focust, is datgene wat je zal bereiken. Het is niet iets wat na één keer al werkt. Het vraagt om herhaling en vertrouwen.

Ga naar buiten

Ga lekker de natuur in, geniet van de zon en de frisse lucht. Wandelen is een geweldige manier om lekker in je vel te komen en je hoofd leeg te maken. Wanneer je geest tot rust is gekomen, kan je creativiteit gaan stromen.

Have fun!

Geniet van het proces. Doe de dingen met plezier en niet vanuit prestatiegerichtheid of angst om niet goed genoeg te zijn. Wanneer je speelt en geniet maakt het niet uit of je er iets mee bereikt. Op dat moment heb je eigenlijk alles al bereikt. Plezier hebben is namelijk nooit tijdverspilling. Het is zelfs heel nuttig. Het vergroot namelijk je hersenactiviteit, het stimuleert je creativiteit en je laat stress los. Met een open en luchtige houding werk je toch met veel meer plezier aan je nieuwe ideeën?

Tijd voor reiniging: Yoga inspiratie voor de lente

De lente is ook een tijd van opruimen en schoonmaken. We kennen allemaal wel de grote voorjaarsschoonmaak. Dit geldt eigenlijk ook voor ons lichaam. De lente is het ideale moment om het lichaam te ontgiften, om de afvalstoffen die zich in de winter hebben opgehoopt uit ons lichaam te verwijderen.
De lente is geschikt om de lever en galblaas te reinigen. Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde lopen de energiebanen of meridianen van de lever aan de binnenkant van je benen en de meridianen van de galblaas aan de zijkanten van je lichaam. Goede yogahoudingen in de lente zijn dus poses waarbij deze gebieden even goed gestretcht worden. Wanneer de lever en galblaas energie weer vrij kunnen stromen beïnvloedt dat ook onze inspiratie, creativiteit en moed om alle nieuwe ideeën uit te werken. Surya Namaskar of de zonnegroet is goed om in de ochtend mee te beginnen. Hieronder noem ik nog 6 andere asana’s waarmee je optimaal van de lente kunt gaan genieten.

Sleeping Swan – Adho Mukha Kapotasana

De Sleeping Swan is een goede stimulatie voor de lever-, galblaas-, nier-, maag- en miltmeridianen. Zeker wanneer de pose voor 3 tot 5 minuten wordt aangehouden. Daarbij is het een fijne heupopener. Pas wel op als je knieproblemen hebt.

Shoelace

Shoelace

De shoelace is een goede heupopener en strekking voor de onderrug. Het heeft een goede uitwerking op de meridianen van de lever, galblaas, nieren en blaas.

Spreidzit – Upavistha Konasana

meridianen

De spreidzit is een fijne stretch voor de binnenkant van je benen, daar waar de levermeridianen lopen. Daarbij is het een goede heupopener en stretch voor je liezen en achterkant van je dijen.

Triangle – Trikonasana

Met de triangle pose stretch je de zijkant van je lichaam en dus de galblaas meridianen. Het is een stress verlagende pose waar je veel energie van krijgt. Daarbij krijgen de organen wat extra ruimte doordat je je borst opent.

Yoga squat – Malasana

Malasana is een milde heupopener en stretch voor de liezen. Een goede pose om jezelf te gronden en je gedachten te kalmeren. Daarbij stimuleert het je metabolisme en helpt het om de energie in de levermeridiaan vrij te laten stromen.

Half spinal twist – Ardha Matsyendrasana

Elke yoga houding met een twist of torsie is een goede manier om ons lichaam te detoxen. Door de draaiing stimuleer je de organen in je buik en wring je deze als het ware uit. Zorg er wel voor dat je met beide zitbotten op de grond zit. Lukt dit niet, strek dan je been dat op de grond ligt uit naar voren.

In mijn volgende blogs ga ik verder in op deze yogahoudingen, hoe je deze het beste uit kan voeren en waar je op moet letten. Voor nu kun je alvast gaan oefenen! Wat doe jij anders in de lente? Heb je nieuwe plannen gemaakt? Laat het weten in de reacties!

Geef een reactie