PITTA DOSHA

2020-08-20T08:23:45+00:00 AYURVEDA|

In Ayurveda maken we onderscheid tussen drie verschillende dosha’s: vata, pitta en kapha. Ieder mens heeft deze drie dosha’s in zich, maar in verschillende verhoudingen. In deze blog gaan we kort in op de Pitta dosha.

Ben je nieuw in Ayurveda en weet je niet wat dosha’s zijn?
Doe dan mee met de GRATIS cursus: Ontdek Ayurveda en activeer je zelfhelende vermogen.

Elke dosha heeft zijn eigen functie, kenmerken en eigenschappen. 

De pitta dosha bestaat uit de elementen vuur en water, en heeft kwaliteiten zoals heet, vloeibaar, scherp, licht, doordringend en regelmatig. Bij een pitta-type, oftewel iemand waarbij de pitta dosha dominant is, kan dit zich op verschillende manieren uiten in zowel lichaam als geest.

Lichamelijke kenmerken Pitta dosha

Een pitta persoon heeft een normaal postuur, een gemiddelde lichaamskracht en uithoudingsvermogen en vaak een blozende gelaatskleur of sproeten. Ze hebben een goede spijsvertering en goede eetlust. Een pitta persoon kan een doordringende blik hebben en een duidelijke stem. Ze zijn gevoelig voor warmte en hebben vaak een afkeer tegen hete zomerdagen. 

Uit balans
Wanneer er te veel hitte (vuur) in het lichaam zit kan dit zorgen voor lichamelijke klachten, zoals ontstekingen, losse ontlasting en een onrustige huid. 

Mentale/emotionele kenmerken Pitta dosha

Pitta personen zijn vaak vurige types die houden van een uitdaging. Ze zijn intellectueel heel sterk, kunnen goed communiceren en zichzelf en andere motiveren. Ze zijn ambitieus en hebben een groot doorzettingsvermogen, maar ze kunnen zichzelf ook te ver pushen waardoor ze over hun grenzen gaan en uit balans raken. 

Uit balans
Wanneer de Pitta dosha uit balans is kan dit zorgen voor irritaties, prikkelbaarheid, boosheid en een kritische houding naar zowel zichzelf als anderen.

Tips om pitta weer in balans te brengen

Wanneer het vuur te hoog oplaait kan dit dus voor allerlei onbalansen zorgen. Om de pitta dosha weer in balans te brengen is het dus belangrijk dat je zowel letterlijk als figuurlijk zorgt voor verkoeling.

Zorg voor verkoelende voeding, maar zorg er ook in je leefstijl voor dat je genoeg rustmomenten neemt en af en toe een versnelling lager gaat. Pitta types houden van planning en controle, maar om in balans te blijven is het belangrijk dat ze ook leren loslaten en meer in overgave leven.

Verkoelende voeding is niet hetzelfde als koude voeding. Bepaalde voedingsmiddelen hebben een verkoelende werking op je lichaam, zoals:

  • Groene bladgroente, broccoli, bloemkool, courgette en asperges.
  • Zoete vruchten, zoals druiven, bananen, watermeloen, dadels of vijgen.
  • Kokoswater
  • Muntthee

Vermijd met name zure, pittige en vette voeding, zoals nachtschades, pepers en frituur.

Wil jij meer leren over Ayurveda en hoe je de Ayurvedische principes praktisch kunt toepassen in je eigen leven om zo meer in balans te komen en jezelf op een dieper niveau te leren kennen? 14 september start er weer een groep in het vernieuwde online programma
Discover Ayurveda Discover Yourself.

Geef een reactie