EEN OPGEBLAZEN BUIK NA HET ETEN? 5 AYURVEDISCHE TIPS

2020-08-18T06:03:49+00:00 AYURVEDA|

Veel mensen ervaren een opgeblazen buik na het eten. Het lijkt onschuldig, maar het is een teken dat je lichaam de voeding niet goed kan verteren. En wanneer voeding niet goed verteerd kan worden, zorgt dit voor een opeenstapeling van gifstoffen(ama) in het lichaam. Volgens Ayurveda zijn deze gifstoffen de oorzaak van vele ziekten. 

Een opgeblazen buik is een eerste signaal van je lichaam om je te laten weten dat het de voeding die je neemt niet goed kan verteren. Als je naar deze signalen luistert is het nog vrij makkelijk in balans te brengen. Negeer je deze signalen en blijf je doorgaan met je huidige eet- en leefpatroon dan kunnen er veel diepere onbalansen ontstaan en gaat het moeilijker worden en langer duren om weer terug in balans te komen. 

Het is dus belangrijk om te luisteren naar die opgeblazen buik. Bij deze 5 tips om een opgeblazen buik te voorkomen of te verhelpen als je al een opgeblazen buik hebt.

1. Vermijd voedingscombinaties die niet goed samen gaan

Bepaalde voedingsmiddelen gaan niet goed samen waardoor ze kunnen zorgen voor gasvorming:

  • Fruit kun je beter helemaal apart eten, omdat het heel licht verteerbaar is. Vooral fruit gecombineerd met melk of yoghurt gaat niet goed samen. Het is beter om fruit te eten een uur voor je volgende maaltijd. 
  • Granen in combinatie met vlees, vis of melk gaan niet goed samen, omdat dierlijke producten veel langer nodig hebben om verteerde te worden dan granen. Granen gaan wel goed samen met groente en plantaardige eiwitbronnen zoals bonen en linzen. 
  • Kaas, vlees en eieren gaan niet goed samen. Ons lichaam reageert niet goed op een combinatie van zware proteïnen.
  • Eet watermeloen altijd apart.
  • Drink niet te veel water voor, na of tijdens de maaltijd. Dit zorgt voor een opgeblazen gevoel en verstoord het spijsverteringsproces. Je kunt tijdens de maaltijd kleine slokjes warm water drinken, maar niet te veel!

2. Vermijd rauwe voeding

Rauwe voeding is moeilijker te verteren dan gekookte of gestoomde voeding. Zeker wanneer je last hebt van een opgeblazen buik is het beter om groente te stomen. Stomen zorgt ervoor dat je veel van de voedingsstoffen behoudt en het tegelijkertijd beter opneembaar maakt voor je lichaam.

3. Gebruik specerijen in je eten die de spijsvertering helpen

Kruiden en specerijen in je eten helpen bij het spijsverteringsproces en maken sommige voedingscombinaties ook weer beter verteerbaar. Denk aan gember, peper, komijn en koriander. 

Bonen en linzen kunnen ook voor gasvorming zorgen, omdat ze voor sommige types moeilijk te verteren zijn. Er zijn een aantal manieren om bonen en linzen makkelijker verteerbaar te maken:

  • Week de bonen of linzen een nacht van tevoren.
  • Kook de bonen of linzen langer.
  • Voeg asafoetida (hing) en komijn toe. Deze specerijen helpen bij het verteringsproces en gaan gasvorming tegen. Asafoetida kun je vinden in de meeste toko’s.

4. Eet langzaam en met aandacht

Het verteringsproces begint al in de mond, waar enzymen uit het speeksel al beginnen met verteren van de voeding. Als je té snel eet wordt het dus moeilijker voor je darmen om het eten goed en effectief te verteren. 

Ook stress heeft invloed op je verteringsproces. Om optimaal voeding te verteren is het belangrijk dat je ontspannen bent zodat je ook rustig en met aandacht kan eten.

5. Venkelzaden tegen een opgeblazen buik

Heb je nou toch eens verkeerde voedingscombinaties gegeten of ben je bijvoorbeeld uit eten geweest en merk je dat het niet zo goed gevallen is? Dan zijn er ook nog dingen die je kunt doen als je al een opgeblazen buik hebt. 

Mijn favoriete kruid hiervoor is venkelzaad. Venkelzaad werkt effectief tegen een opgeblazen buik en helpt lucht uit het darmkanaal te verdrijven. Je kunt na de maaltijd een halve theelepel verse venkelzaadjes kauwen of je kunt kleine slokjes venkelthee nemen. 

Wil jij meer leren over Ayurveda en hoe je de Ayurvedische principes praktisch kunt toepassen in je eigen leven om zo meer in balans te komen en jezelf op een dieper niveau te leren kennen? 14 september start er weer een groep in het vernieuwde online programma
Discover Ayurveda Discover Yourself.

Geef een reactie