LAST VAN RUSTELOZE BENEN? 5 TIPS DIE JE KUNNEN HELPEN.

2017-11-28T10:26:10+00:00 BODY|

Ken je het vervelende gevoel van rusteloze benen? Dat je je benen móet bewegen? Meestal wanneer je ‘s avonds in bed ligt of tijdens een lange autorit voel je een vervelend gevoel in je kuiten, waardoor je ze niet stil kan houden. Het onprettige gevoel kan ook voorkomen in je armen, romp, handen of voeten.

Meestal voel je het irriterende gevoel opkomen bij rust. Ik had hier vroeger last van bij de lange autoritten als we op vakantie gingen naar Frankrijk. De laatste tijd merkte ik dat ik ook ’s avonds in bed last kreeg van rusteloze benen. Vooral nadat ik in de avond nog fanatiek gesport had. Daarom ging ik op onderzoek wat hier nou de oorzaken van zijn en vooral wat hiervoor de natuurlijke oplossingen zijn.

Oorzaken van RLS

Het verschijnsel van rusteloze benen wordt ook wel het Restless Legs Syndroom (RLS) genoemd. De oorzaak ervan is nog niet heel duidelijk, maar onderzoekers vermoeden dat het te maken heeft met een verstoring van het dopaminesysteem. Dopamine is een neurotransmitter die belangrijke boodschappen doorgeeft aan verschillende zenuwcellen. Dit is echter nog niet wetenschappelijk bewezen.

Andere mogelijke oorzaken die genoemd worden zijn ijzertekort, een slechte doorbloeding van de benen, ziektes zoals nierziekten, reuma en diabetes, en bijwerkingen van medicijnen.

Dit zijn allemaal fysieke oorzaken, maar volgens sommige onderzoekers kan de oorzaak ook emotioneel, mentaal of spiritueel zijn. Volgens hen zou er een symbolische betekenis achter kunnen zitten. Het gevoel dat je met je benen wil schoppen, zou bijvoorbeeld kunnen duiden op iets in je leven waar je niet tevreden mee bent en graag wilt veranderen.

Oplossingen

Ik was vooral erg benieuwd naar de oplossingen. Artsen schrijven meestal medicijnen voor, maar die gaan helaas ook gepaard met bijwerkingen. Daarom ging ik op zoek naar natuurlijke oplossingen.

Wat ik vooral tegenkwam was een gezonde leefstijl, waarbij je let op je voeding, lichaamsbeweging en slaapritme. Zo kun je alcohol en cafeïnehoudende dranken het beste vermijden en voor het slapen gaan beter niet te veel eten en drinken. Ook worden Yoga en meditatie genoemd om te helpen bij het tot rust brengen van het zenuwstelsel.

Maar dat is een leefstijl die ik toch al redelijk volg. Daarin kon ik dus weinig veranderen. Daarbij had ik er vooral last van als ik in de avond intensief sport. En dat blijkt dus ook één van de oorzaken te kunnen zijn die het RLS syndroom kunnen verergeren. Gelukkig heb ik ook daar wat antwoorden op kunnen vinden.

Hieronder de 5 tips die mij geholpen hebben! Dit hoeft niet voor iedereen te helpen. Het ligt er maar net aan wat de oorzaak is van je onrustige benen. Eet je ongezond, rook je veel of heb je overgewicht? Dan kun je door je leefstijl aan te passen al een heel eind komen. Ook kan een ziekte of medicijngebruik ten grondslag liggen. Kijk dus goed voor jezelf waar de oorzaak zou kunnen liggen.

1. Masseren van de benen

Ik begon met het masseren van mijn benen voor het slapen gaan om de doorbloeding in mijn benen te stimuleren. Dit gaf verlichting, maar zodra ik stopte kwam het gevoel al snel terug. Toen ben ik magnesiumolie gaan gebruiken bij het masseren. Dit werkt het beste als je dit ongeveer 2 uur voor het slapen gaan doet, zodat de olie in kan trekken. Magnesium wordt het best opgenomen via de huid en is een mineraal dat zorgt voor ontspanning van je spieren en zenuwen.

2. Met je benen in de lucht

Voor het slapen gaan ga je met je benen omhoog tegen de muur liggen. Ook wel de luie kaars genoemd. Dit helpt de doorbloeding en het afvoeren van afvalstoffen. Mij helpt het zeker om mijn benen te ontspannen voor het slapen gaan.

3. Voetenbad met magnesium

Bij de natuurwinkel kreeg ik het advies om ’s avonds een warm voetenbad te nemen met dode zee magnesium kristallen. Het zou mijn zwaarbelaste spieren tot rust brengen en de doorbloeding stimuleren. Ik hou wel van voetenbadjes, dus ook dit heb ik uitgeprobeerd. Voor mij werkt het heerlijk ontspannend na een zware inspannende dag. Verwacht echter geen wonderen als je zware klachten hebt, maar het zal ze zeker helpen verlichten.

4. Magnesium supplement

Bij de natuurwinkel raadde ze me ook een supplement in poedervorm aan die ik kon oplossen in water. Ik probeerde deze. Wanneer je deze oplost in water verandert het in magnesiumcitraat, een goed opneembare vorm van magnesium voor je lichaam. Het drankje is niet alleen erg lekker, ik heb daarna echt heerlijk diep geslapen. Heel fijn! Er zijn vele magnesium supplementen op de markt. Waar je vooral op moet letten is dat het in een vorm is die je lichaam goed kan opnemen. Niet goed opneembaar zijn –oxide, -chloride, -chloraat, -hydroxide, en -carbonaat. Wel goed opneembaar zijn –citraat, -glycinaat, -malaat, -lacaat, -tauraat en -ascorbaat.

5. Regelmatig bewegen

Ik doe aan Yoga, soms loop ik hard en 2 keer per week kun je mij vinden in de turnhal. Je zou dus denken dat ik wel genoeg beweeg. Het probleem is dat ik overdag toch voornamelijk nog een laptop bestaan leid, waarbij ik uren achter elkaar zit. Het zou dus een goed idee zijn om elk uur een timer te zetten, zodat ik er aan herinnerd wordt om even een klein rondje te lopen om mijn benen te strekken. Hoe dat tot nu toe verloopt? Ik ga direct even een rondje lopen!

Geef een reactie