KUN JE AFVALLEN MET YOGA?

2017-08-11T14:03:44+00:00 YOGA|

Of je wel of niet af kunt vallen met yoga zijn de meningen over verdeeld. Vooral over de invloed van yoga op de stofwisseling. Het ene onderzoek beweert dat het de stofwisseling vertraagd of zelfs stillegt terwijl het andere onderzoek het tegenovergestelde laat zien. Er zijn meerdere onderzoeken die laten zien dat yoga in ieder geval wel helpt bij afvallen, of dit nu dankzij of ondanks de stofwisseling is.

Calorieën en afvallen

Meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen zou de oplossing zijn om af te vallen. Maar zo simpel werkt het lichaam niet. Er zijn veel meer factoren die invloed hebben. Ten eerste zijn niet alle calorieën hetzelfde. Ten tweede heeft iedereen een ander lichaam. Het heeft te maken met de hormonen die je lichaam aanmaakt, de neurotransmitters die je lichaam aanmaakt, emotionele oorzaken, enzovoort. Jesse van der Velde legt het in dit filmpje goed uit. Stop dus vooral met calorieën tellen als je dat nog deed!

Tijdens een yogales, afhankelijk van de soort yoga, verbrand je niet per se heel veel calorieën. Maar toch kan Yoga enorm helpen bij afvallen. Zeker als je je totale lifestyle aanpast, kan yoga een blijvende manier van afvallen zijn. Denk hierbij aan je voedingspatroon, je ademhaling en stressvermindering. Je leert naar je lichaam luisteren en hoe je je lichaam het beste kan behandelen. We zijn ten slotte allemaal anders.

Je leert jezelf op een dieper niveau kennen, waardoor het afvallen zelf niet eens meer het grootste doel is.

6 redenen waarom je blijvend kunt afvallen met yoga

1. Yoga stimuleert de schildklier

Yoga heeft invloed op de verschillende hormoonklieren in het lichaam, waardoor je hormoonhuishouding in balans komt. Je schildklier is één van de belangrijkste hormoonklieren. Deze klier maakt hormonen aan die een belangrijke rol spelen bij de stofwisseling.  Wanneer de schildklier te traag werkt zal je sneller aankomen of meer moeite hebben om af te vallen. Yoga oefeningen zorgen ervoor dat er nieuw zuurstofrijk bloed naar de schildklier stroomt waardoor zijn functie verbetert.

2. Yoga vermindert stress

Yoga helpt je om meer in het hier en nu te leven en minder in je hoofd. Hierdoor leer je ontspannen en ervaar je minder stress. Stress kan ontstaan door een daadwerkelijke bedreiging of door een denkbeeldige bedreiging en de reactie van het lichaam daarop. Bij chronische stress wordt er teveel van het hormoon cortisol aangemaakt, ook wel het stresshormoon genoemd. Uit onderzoek is gebleken dat dit leidt tot gewichtstoename. Het vet dat wordt opgeslagen is voornamelijk buikvet.

3. Yoga leert je omgaan met je gevoelens

Een van de grootste oorzaken van overgewicht is emotie eten. Het beste is om in dat geval de oorzaak van het te veel eten weg te halen. Het afvallen zelf lost niet de achterliggende oorzaak op, ook al kunnen we dit onszelf vaak wel wijsmaken. ‘’Als ik afval, ben ik wel gelukkig, dan hou ik wel van mezelf.’’

Met behulp van yoga vergroot je je bewustzijn en leer je gevoelens toe te laten. Je hoeft niet meer weg te lopen van je gevoel door je vol te stoppen met eten. Je leert je aandacht te richten op de vervelende gevoelens en je gedachten hierover los te laten. Begin ook eens met mediteren.

4. Yoga bevordert de spijsvertering

Door de fysieke yoga oefeningen (asana’s) te doen, stimuleer je je spijsvertering. Dit heeft een gunstig effect voor je hele systeem. Afvalstoffen worden makkelijker afgevoerd en je zult je energieker voelen. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de voeding die je in je lichaam stopt.

5. Ademhalingsoefeningen

Met yoga en ademhalingsoefeningen leer je rustig en stabiel door je buik te ademen. Bij een te hoge ademhaling (borst) raakt de stofwisseling verstoort en kan het lichaam minder goed vet verbranden.

Volgens de  Britse arts en diëtist David O’Hare heeft het afvallen ook te maken met het hartritme. Door je hartritme onder controle te krijgen, kun je ook controle krijgen over je emoties en stress en uiteindelijk dus ook over je eetgewoontes. Dit doe je door de juiste ademhaling aan te leren. Hierdoor vergroot je je hartcoherentie, die vervolgens het aantal hersenritmes synchroniseert die op hun beurt weer bepaalde hormonale ritmes synchroniseren. Dit heeft effect op onze eetgewoontes, doordat het op tijd aangeeft wanneer we genoeg hebben gehad en niet meer eten vanuit stress of bepaalde emoties.

6. De yoga lifestyle

Bij Yoga hoort meer dan alleen de fysieke oefeningen. Zo hebben we hierboven ook al gehad over de ademhaling en meditatie. Ook gezonde yoga voeding is enorm belangrijk om je beter en fitter te voelen. Door meer bewust te leven kies je automatisch ook voor voeding dat goed voor je is. Voor jou én de aarde.

Wil jij ook graag bepaalde veranderingen aanbrengen in je leefstijl aanbrengen, zodat je fitter en energieker door het leven gaat? Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Lees meer tips en inzichten in mijn gratis e-book!

Geef een reactie