KLASSIEKE HATHA YOGA

2017-07-20T06:55:25+00:00 YOGA|

Hatha yoga is de meest ouderwetse yogastijl waaruit vele moderne yogastijlen zijn ontstaan. Deze fysieke vorm van yoga is het meest bekend bij ons westerlingen. In de laatste jaren wordt Hatha Yoga steeds populairder. Net als de moderne varianten hierop.

Moderne vs. Klassieke Hatha Yoga

Het grootste verschil van moderne yoga met de klassieke Hatha Yoga is dat het hoofddoel van moderne yoga vaak ligt op het verkrijgen van meer flexibiliteit en spierkracht, terwijl bij Klassieke Hatha Yoga de focus ligt op het stimuleren van de inwendige organen om zo de gezondheid van het lichaam te behouden. Hatha Yoga bestaat uit 6 praktijken: asana, pranayama, bandha, mudra, kriya en mantra.

Klassieke structuur

Bij Klassieke Hatha Yoga lessen wordt een bepaalde volgorde van oefeningen aangehouden, waarbij alle chakra’s, beginnend bij de kruin Chakra (Sahasrara Chakra) en eindigend bij de Navel Chakra (Svadisthana Chakra), gestimuleerd worden. Dit is de structuur van Swami Sivananda (1887-1963), een van de meest gekende Indische spirituele leiders.

Chakra’s en hormonen

Voor degenen die (nog) geen beeld hebben bij wat een Chakra precies is, zouden het ook puur lichamelijk kunnen bekijken. Elke Chakra staat namelijk in verbinding met een hormoonklier. In ons lichaam hebben we verschillende hormoonklieren, die allemaal verschillende stofjes (hormonen) aanmaken en deze afgeven aan het bloed.

Hormonen spelen een cruciale rol bij onze gezondheid. Zonder hormonen functioneren we niet.

Deze stofjes hebben onder andere invloed op onze spijsvertering, stofwisseling, groei, ontwikkeling, opslag en verbruik van voedsel, water- en zouthuishouding, ons gedrag, gevoelens, emoties en voortplanting. Dat is een hele lijst. Het is dus ontzettend belangrijk voor zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid dat onze hormoonhuishouding in balans is.

Tijdens de Klassieke Hatha Yoga lessen stimuleer je deze hormoonklieren en de inwendige organen om het lichaam gezond te houden. Door deze hormoonklieren en Chakra’s van boven (kruin) tot onder (navel) te stimuleren worden lichaam en geest zo optimaal mogelijk gezuiverd. Om de effecten van de asana’s goed in te laten werken op je lichaam is het ook nodig om het lichaam momenten van rust en ontspanning te gunnen. Daarom eindigt elke les met een diepe helende ontspanning en wordt ook tussendoor regelmatig een moment van rust gepakt.

Het lichaam is één geheel

Elke asana werkt dus op een bepaald lichaamsdeel. Wanneer je echter last hebt van één bepaalde kwaal, is het belangrijk dat je niet alleen oefeningen doet voor dat specifieke probleem. Het lichaam is namelijk één geheel waarin alles op hele subtiele manieren samenwerkt. Het is daarom belangrijk om te beseffen dat het geheel van de yoga oefeningen een algemeen positief effect op het lichaam heeft.

Geef een reactie