HORMONEN IN BALANS MET YOGA

2017-08-09T19:25:13+00:00 YOGA|

Hormonen zijn de chemische stofjes die bijna al onze lichaamsprocessen aansturen. Ze zijn verantwoordelijk voor onze stemming, gedrag, emoties, seksuele prikkels, slaappatroon, groei, bloedsuikerspiegel en ons stofwisselingssysteem. Hormonen zorgen er dus voor dat ons lichaam optimaal kan werken.

Ze communiceren met onze organen en weefsels en helpen zo mee om ons gezond en gelukkig te houden. Hele kleine hoeveelheden kunnen al enorm grote effecten hebben. Invloeden van buitenaf hebben invloed op de hormoonhuishouding in ons lichaam, waardoor ook hormonale disbalansen kunnen ontstaan.

Bij hormonale klachten wordt vaak gedacht aan vrouwen die last hebben van menstruatieproblemen of van de overgang, maar er zijn veel meer klachten en ziektes die in verband worden gebracht met een hormonale disbalans. Ook bij mannen. Hormonen sturen ten slotte een groot deel van ons lichaam aan.

Een voorbeeld is diabetes. Dit ontstaat wanneer er te weinig van het insuline hormoon aanwezig is, wat invloed heeft op de stofwisseling. In een eerdere blog schreef ik al over schildklierproblemen. Ook dit heeft te maken met een verstoorde hormoonhuishouding.

Hormonale disbalansen kunnen leiden tot onschuldige klachten, zoals acné, cellulites, vermoeidheid, slapeloosheid, te veel of te weinig lichaamshaar, verminderde eetlust of stemmingswisselingen. Een hormonale balans is dus ook essentieel voor ons emotionele welzijn. Maar ook meer ernstige ziekten als obesitas, suikerziekte, depressie, nierfalen en zelfs bepaalde vormen van kanker worden veroorzaakt door een disbalans in de hormoonhuishouding.

Vrouwen kunnen door verstoorde hormonen last hebben van intense premenstruele klachten of een zeer pijnlijke menstruatie.

Oorzaken van het hormonale disbalans

Er zijn allerlei oorzaken waardoor hormonen uit balans kunnen raken. Gelukkig hebben we hier voor een groot deel zelf invloed op. Een disbalans ontstaat door toxische stoffen van buitenaf die het lichaam binnentreden. Zij gaan zich gedragen als xeno-oestrogenen of pseudohormonen, waar de aanmaak van lichaamseigen hormonen wordt verstoord. Vroeg of laat zorgt dit voor een disbalans en allerlei onaangename kwaaltjes.

Toxische stoffen vind je in:

  • Bewerkte voedingsmiddelen: Zware metalen in voeding, water en lucht, geur-kleur en smaakstoffen, smaakversterkers, conserveringsmiddelen, bepaalde E-nummers, geraffineerde suikers, transvetten, verhitte onverzadigde vetten. Niet te vergeten alle hormonen die in dieren gespoten worden, waarvan je vervolgens het vlees eet.
  • Pesticiden op bespoten groente en fruit
  • Weekmakers uit plastic die in water en voeding lekken
  • Medicijnen. Ook de anticonceptiepil!
  • Cosmetische producten, wasmiddelen, etc. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel natuurlijke mogelijkheden
  • Een tekort aan vitaminen en mineralen.
  • Wifi straling
  • Te weinig zonlicht
  • Overmatige stress
  • Onvoldoende slaap
  • Negatieve prikkels van buitenaf

Ook al hebben we niet invloed op alle factoren die hier boven genoemd zijn, voor een groot deel hebben we wél invloed wat er in ons lichaam terecht komt. Voeding kan een enorme impact hebben op de hormoonhuishouding. Om hormonen weer in balans te krijgen, zal je dus bepaalde voedingsmiddelen moeten vermijden en een nieuw gezonder eetpatroon in je leven moeten introduceren. Crispijn Hartzema  schreef er een boek over: Het hormoon geheim.

Yoga bij een hormonale disbalans

Zoals ik eerder beschreef bestaat yoga uit 5 principes. Om hormonen weer in balans te brengen, is het meestal niet genoeg om alleen de yoga oefeningen (asana’s) uit te voeren. Als je verkeerde voeding blijft eten en je leefstijl niet aanpast, zullen de yoga oefeningen je niet het optimale resultaat geven. De yoga oefeningen kunnen wel een stimulerende ondersteuning zijn bij het herstellen van de hormoonhuishouding. Ook meditatie, positief denken en ontspanning helpen hierbij. Denk bijvoorbeeld aan het stresshormoon cortisol dat uit balans kan raken als je jezelf niet genoeg rust geeft.

Yoga oefeningen die hormonen weer in balans brengen richten zich in eerste instantie op de plekken in het lichaam waar zich de hormoonklieren bevinden. De houdingen zorgen ervoor dat er extra zuurstofrijk bloed richting de hormoonklier gaat, zodat deze optimaal kunnen functioneren. Bepaalde oefeningen stimuleren bijvoorbeeld de hypofyse, een klier in de hersenen. De hypofyse is als het ware de dirigent van het gehele hormonale stelsel die de rest van de hormoonklieren in het lichaam aanstuurt. Ook meditatie, ademhalingsoefeningen en bepaalde geluidstrillingen hebben invloed op de hypofyse.

Bij klassieke hatha yoga worden de verschillende hormoonklieren gedurende de les van boven naar beneden gestimuleerd. Woon je in Enschede? Kom dan eens langs bij één van de groepslessen!

In het boek van Crispijn Hartzema wordt ook geadviseerd om het herstellen van je hormoonbalans te ondersteunen met Yoga, met name kundalini yoga. Benieuwd naar zijn boek? Hier kun je hem kopen.

Geef een reactie