HOE EEN KOUDE DOUCHE MIJN DAG VERANDERDE

2017-11-28T10:25:54+00:00 BODY|

Je kent het vast wel, van die dagen dat je niet vooruit te branden bent. Zo voelde ik mij vanochtend. Ik had nergens zin in en het liefst wou ik de hele dag netflixen.

Maar alles veranderde toen ik onder de douche stond en de temperatuur van het water steeds een stukje kouder maakte. Op een gegeven moment stond ik onder een ijskoude douche. Door op mijn ademhaling te letten kon ik blijven staan terwijl het ijskoude water bleef stromen.

Na 1 minuut onder de koude douche was mijn mood compleet omgedraaid.

WOW, ik was wakker! Ik had zin in de dag, ik had zin om lekker aan het werk te gaan, om aan mijn blog en website te werken! En vanavond ga ik nog een heerlijke Vinyasa Yoga doen in de woonkamer, kom maar op!

Is koud douchen gezond?

Dat koud douchen gezond is, is niets nieuws. Dat werd vroeger al aangeraden, maar er was nooit wetenschappelijk bewijs voor.

Wim Hof, ook wel ‘The Iceman’, ontdekte voor zichzelf de voordelen van ijskoud water. Hij was in staat om 2 uur lang in een ijsbad te zitten en de hoogste bergen te beklimmen in zijn korte broek. Lang werd hij voor gek verklaard, maar hij beweerde dat iedereen dit zou kunnen met behulp van een aantal simpele oefeningen.

Inmiddels zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de Wim Hof methode. Onder andere door onderzoekers van de Radbout Universiteit in Nijmegen. Hieruit is gebleken dat je met behulp van de Wim Hof methode je immuunsysteem kan beïnvloeden.

Zijn methode bestaat niet alleen uit een koude training, maar is gecombineerd met ademhalingstechnieken en mentale kracht.

Nou zie ik mezelf op dit moment nog niet in een ijsbad zitten – al ben ik wel heel nieuwsgierig geworden –  voorlopig hou ik het bij koud afdouchen. Zodra ik in dat koude ijsbad zit, zal ik een update geven! 

8 voordelen van koud douchen

Inmiddels zijn er meerdere onderzoeken gedaan en blijkt het koud douchen enorm veel voordelen te hebben voor je gezondheid.

1. Een boost van energie en alertheid

Hier had ik geen wetenschappelijk bewijs voor nodig. Zoals ik hierboven beschreef, kreeg ik al na 1 minuut onder de koude douche te hebben gestaan een boost van positieve energie. Mijn hele lichaam werd wakker en geactiveerd.

Door de plotselinge kou, ga je dieper ademen. Dit is een natuurlijke reactie van je zenuwstelsel. Hierdoor krijg je meer zuurstof in je lichaam, gaat je hartslag omhoog en wordt je lichaam wakker en wordt direct je alertheid vergroot. Zorg er wel voor dat je de ademhaling onder controle krijgt.

2. Koud douchen bij depressie en chronische vermoeidheid

Mensen die depressief zijn hebben geen energie, voelen zich futloos, emotioneel of juist emotieloos en leeg. Wetenschappelijk onderzoek onder mensen met symptomen van depressie toont aan dat een koude douch deze symptomen effectief kan bestrijden.

De kou activeert het sympathische zenuwstelsel en zorgt voor een toename van beta-endorfine en noradrenaline in het bloed. Ook wordt er meer noradrenaline in het brein aangemaakt, waardoor de symptomen van depressie verlicht worden.

3. Een boost voor je immuunsysteem

Hierover is veel onderzoek gedaan bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hieruit bleek dat mensen die de Wim Hof Methode hadden geoefend een beter immuunsysteem hadden dan de mensen die geen koude douches of ijsbad namen. Zie hiervoor ook het youtube filmpje op deze pagina.

Uit eerder onderzoek bleek al dat door je lichaam bloot te stellen aan kou, het aantal witte bloedcellen toeneemt. Doordat je lichaam even onder stress staat, neemt de productie witte bloedcellen toe en wordt je immuunsysteem dus sterker.

4. Afvallen met een koude douche

Ja, ook hier zijn verschillende studies over uitgevoerd. We hebben in ons lichaam twee soorten vet. Wit vet en bruin vet. Bruin vet is heel goed voor je. Het zorgt ervoor dat we het lichaam warm kunnen houden. Wit vet is voornamelijk opslagruimte voor vetten. Bij een koude douche stimuleer je de aanmaak bruin vet, waardoor wit vet wordt omgezet in energie en warmte.

Verwacht geen wonderen van alleen een koude douche. Als je echt wil afvallen komt daar natuurlijk meer bij kijken dan alleen koud douchen, maar volgens deze onderzoeken kan het dus wel helpen.

5. Goed voor je haar en huid

Door warm water droogt je huid en haar uit. Zeker als je van lange warme douches houdt gaan er heel wat natuurlijke oliën in je huid verloren. Door koud water wordt je huid juist strakker en gladder.

6. Helpt spieren herstellen

Steeds meer topsporters nemen na een training een koude douche of bad om zo het herstel van de spieren te bevorderen. Hierdoor waren ze bij de volgende training tot meer in staat.

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dit, al moet er volgens de onderzoekers nog wel meer onderzoek gedaan worden om tot een betrouwbare conclusie te komen. Volgens hen zou het ook een placebo-effect kunnen zijn.

7. Vergroot mentale kracht en emotionele veerkracht

Op de lange termijn kan het ervoor zorgen dat je beter om leert gaan met stress, angst of boosheid. Door het koude water komt je zenuwstelsel namelijk onder stress te staan. Door op je ademhaling te letten leer je je lichaam omgaan met deze stress situatie. Dit kun je meenemen in het dagelijks leven.

8. Stimuleert je doorbloeding

Doordat je bloedvaten vernauwen bij kou, wordt het bloed effectiever en krachtiger door je lichaam gepompt. Na afloop van de koude douche worden je bloedvaten weer wijder, zakt de bloeddruk weer, maar blijft de doorbloeding beter.

Geef een reactie