HEB JIJ SUPPLEMENTEN NODIG?

2018-03-08T10:51:25+00:00 BODY|

Je zou denken dat als je gezond, gevarieerd en natuurlijk eet, het nemen van supplementen overbodig is. Alles is ten slotte in de natuur te vinden. Dus waarom zou je dan van die pillen gaan slikken? Dat lijkt nou niet echt natuurlijk. Zelf dacht ik ook zo, maar ik merkte ook dat ik me niet optimaal gezond en energiek voelde. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan. Zouden we allemaal voedingssupplementen moeten slikken of is het zonde van je geld?

Volgens dr. Mark Hyman, een Amerikaanse arts, expert én ervaringsdeskundige (daar hou ik van) op het gebied van functional medicine  zouden we inderdaad geen supplementen nodig hebben in een perfecte wereld.

Maar we leven niet in een perfecte wereld. Het moderne leven is stressvol, de voedingsbodem is uitgeput, het voedsel is van steeds mindere kwaliteit en de dosis toxische stoffen die ons lichaam moet verdragen wordt steeds groter. De meeste van ons hebben dus ondersteuning nodig om de enzymen en de biochemie van ons lichaam optimaal te laten werken.

Uit onderzoek is gebleken dat de groente, fruit, vlees en melkproducten die we nu eten veel minder voedingsstoffen bevat dan vroeger. Dit heeft te maken met de uitputting van de bodem, de manier waarop groente en fruit verbouwd wordt, de (onmenselijke) manier waarop dieren uitgebuit worden, de bewerking van voedsel en niet te vergeten de pesticiden die op gewassen worden gespoten.

Supplementen zijn géén medicijnen! Goede supplementen werken samen met je lichaamsbiologie door de functies van enzymen en natuurlijke biochemische reacties in je lichaam te ondersteunen. Dit is niet te vergelijken met hoe medicijnen werken. Medicijnen blokkeren of verstoren de normale functies van het lichaam.

De supplementen business: niet alle supplementen zijn hetzelfde

Ook in de supplementen business zijn er helaas een hoop slechte onnatuurlijke producten op de markt die je eerder slecht dan goed zullen doen. Roy Jongens, founder van de Royal Greens (Roy all greens) supplementen, deed hier 9 maanden lang onderzoek naar in Amerika. Hij ging op zoek naar de daadwerkelijk oorsprong van een aantal supplementen. Hij kwam al snel achter een aantal schokkende conclusies. Ten eerste wordt de term ‘natuurlijk’ behoorlijk misbruikt. Het woord ‘natuurlijk’ is niet beschermd en daarom gebruiken de meeste producenten dit woord onterecht op hun verpakking. De meeste merken zijn namelijk geïsoleerde of synthetische vitaminen en mineralen. Ook worden in vele producten zeer ongezonde vullers, bindmiddelen of oplosmiddelen gebruikt.

Alleen wanneer het product het groene bio-label heeft, weet je zeker dat het product niet synthetisch is. Let hier dus goed op wanneer je supplementen aanschaft.

Voeding altijd als gezonde basis

De meeste mensen eten ook niet altijd even gezond. Sommige zelfs heel erg ongezond. Supplementen zijn geen vervanging van voeding. Het heeft dus geen zin om bij de McDonald’s te gaan eten en daarnaast 20 voedingssupplementen te slikken om alle te korten bij te vullen of wanhopig proberen de schade te beperken of herstellen. De basis is altijd een gezonde leefstijl, waarbij je vers en gevarieerd eet en genoeg beweging krijgt.

Gezonde, gevarieerde voeding zorgt voor gezonde darmen die het maximale uit je voeding kunnen opnemen in je lichaam. Als je geen gezonde darmen hebt, kunt je vitamines slikken wat je wilt maar dan zal er weinig van worden opgenomen in je lichaam.

Je bent niet wat je eet, je bent wat je verteert.

Welke supplementen moet je slikken?

Dit is natuurlijk erg afhankelijk van de situatie waarin je nu zit. Ben je verder gezond, maar wil je je lichaam goed onderhouden of een extra boost geven? Of heb je juist al allerlei klachten en kwaaltjes en wil je met behulp van natuurlijke voeding en met ondersteuning van supplementen je zelf herstellend vermogen van je lichaam activeren? Ook tijdens bijvoorbeeld een zwangerschap of als je een griepje op voelt komen kan het zijn dat je andere supplementen moet bij slikken.

Het is niet aan te raden om zo maar elk supplement te gaan slikken. Bij sommige vitaminen of mineralen maakt het niet veel uit. Als je daar te veel van binnenkrijgt, plas je deze simpelweg weer uit. In andere gevallen is het juist niet verstandig om er te veel van binnen te krijgen. Overleg daarom altijd eerst met een arts of deskundige.

Volgens dr. Mark Hyman zijn er in ieder geval 5 supplementen die hij iedereen (dus ook gezonde mensen) zou aanraden voor het creëren van optimale lichamelijke én mentale gezondheid.

De 5 meest belangrijke supplementen volgens dr. Mark Hyman

1. Multivitamine

Met een goede multivitamine kun je tenminste 25 mogelijke tekorten opvangen. Denk aan B-vitaminen, E-vitaminen, zink en selenium. Uit onderzoek is gebleken dat het innemen van multivitamine kan bijdragen aan een verbeterde stemming, focus, concentratie en energie.

 2. Omega 3

Essentieel voor je gezondheid en vitaliteit. DHA en EPA zijn twee belangrijke vetzuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Zij beschermen je onder andere tegen hart- en vaatziekten, beroerten en ontstekingen. De meest bekende manier om aan omega 3 te komen is door visolie capsules te slikken. Gelukkig zijn er ook veganistische opties, waarbij de capsules zijn gemaakt op basis van algen. Helemaal plantaardig dus.

3. Vitamine D

Vitamine D is onder andere goed voor je immuunsysteem, je botten, je spieren en zelfs depressie. Deze kun je het beste slikken in de vorm van D3.

4. Magnesium

Magnesium is een veel voorkomend tekort. Dit heeft te maken met de bodemuitputting, waardoor we het mineraal veel minder door onze voeding naar binnen krijgen. Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam. Het helpt bijvoorbeeld bij het opbouwen van eiwitten en het reguleren van je bloedsuikerspiegel. Ook wordt het gebruik van magnesium steeds vaker aangeraden aan sporters of mensen met rusteloze benen, omdat het zou helpen bij het herstellen van je spieren. Magnesium wordt het best opgenomen door de huid. Deze magnesiumolie werkt dus heel goed bij het herstellen van je spieren.

5. Probiotica

Door een ongezonde leefstijl kunnen je darmen flink aangetast zijn. Hierdoor worden voedingsstoffen niet meer optimaal opgenomen wat kan leiden tot allerlei klachten. Om dit te herstellen kun je, naast je voedingspatroon veranderen, probiotica bij slikken. Probiotica zijn goede bacteriën waardoor de darmflora weer gezond wordt. Slik probiotica altijd voor het slapen gaan in plaats van bij je ontbijt. Zo hebben de bacteriën de hele nacht de tijd om de darmen te herstellen.

Zelf slik ik ook nog B12 bij, omdat ik voor een groot deel plantaardig eet. Ik ga de tips van dr. Mark Hyman opvolgen om te kijken wat het doet. Mocht je ondertussen zelf ook nieuwsgierig zijn geworden naar zijn onderzoeken, op YouTube heeft hij een aantal interessante filmpjes staan!

Geef een reactie