ERVAAR DIEPE ONTSPANNING MET YOGA NIDRA

2018-03-07T21:36:17+00:00 YOGA|

Yoga Nidra kun je vrij vertalen als de slaap van de Yogi’s. Yoga Nidra is echter wel iets anders dan slapen.

Het is een manier om tot een volledige, diepe ontspanning te komen, zowel fysiek, mentaal als spiritueel.

Yoga Nidra is hier in het westen een wat minder bekende vorm van yoga, al komt het de laatste tijd wel steeds meer in opkomst. Misschien komt dat omdat steeds meer mensen bewust worden van de voordelen van minder doen en de behoefte aan échte ontspanning.

Ontspannen, hoe doe je dat eigenlijk?

Veel mensen ‘ontspannen’ door series te kijken of door een boek te lezen. Maar dit is eigenlijk niet écht ontspannen, omdat je nog steeds allerlei prikkels binnenkrijgt en deze continu aan het verwerken bent. Je zintuigen en je mind komen op deze manier nooit echt tot rust. Hierdoor slapen we ook steeds slechter, omdat we op het moment van slapen nog zoveel prikkels te verwerken hebben en spanningen in ons lichaam hebben.

Ontspannen: één van de 5 basisprincipes

Eerder schreef ik al over de 5 basisprincipes van yoga: asana (yoga houdingen), pranayama (ademhaling), meditatie, voeding en ontspanning. Ontspanning lijkt tegenwoordig wel de grootste uitdaging van deze 5 principes te zijn. Zo ervaar ik dat zelf in ieder geval wel. Gezond eten, yoga oefeningen, ademhalingsoefeningen en meditaties zijn oefeningen die ik makkelijk kan toepassen in mijn leven. Ik kan ze namelijk plannen, ik heb er enigszins controle over.

Échte diepe ontspanning is voor mij een veel grotere uitdaging, en ik ben hier vast niet de enige in! Echt ontspannen houdt namelijk in dat ik volledig los moet laten en me moet overgeven aan het ‘niets’ doen. Als pitta-persoon een behoorlijke uitdaging, haha! ‘Niets’ doen voelt erg onwennig en zelfs een beetje nutteloos, ook al weet ik dat dat absoluut niet zo is. Misschien komt het door de overtuiging dat we hard moeten werken en vooral snel en veel moeten presteren. Wie heeft er dan nog tijd om even helemaal niets te doen?

Tegelijkertijd is het de onwennigheid. Onbewust dragen we allerlei spanningen met ons mee.

Zodra je kiest om even niets te doen, word je je pas echt bewust van die onrust en spanningen in je lichaam en geest. Dat is niet altijd een fijn gevoel, en dan is afleiding van die gevoelens heel verleidelijk. Met Yoga Nidra leer je te schakelen tussen het inspannen en ontspannen.

Mijn eerste Yoga Nidra ervaring

Mijn eerste Yoga Nidra ervaring was tijdens mijn docentenopleiding in India. Een aantal avonden per week eindigden we de dag met een 30 minuten Yoga Nidra sessie. Al duurde die voor mij soms wat langer, omdat ik dan zo diep was weggezakt dat ik een uur later pas weer wakker werd. Ik was niet écht in slaap gevallen. Het was eerder een soort trance, en toen ik weer bij kwam voelde ik me heerlijk ontspannen en heel helder in mijn hoofd. Ik kon gedachten en zorgen die ik daarvoor had veel  beter relativeren. Alles waar ik me zo druk om kon maken in mijn hoofd vóór de sessie, was na de sessie verdwenen. Het voelde als thuiskomen bij jezelf en dat geeft enorm veel rust van binnen.

Klinkt heerlijk hè? Het is dus ook echt iets wat ik vaker probeer te doen. Om te beginnen kun je bijvoorbeeld de sessies van Happy with Yoga gebruiken.

Wat gebeurt er dan tijdens een Yoga Nidra sessie?

Tijdens Yoga Nidra lijkt het dus net alsof je slaapt, maar het is iets anders dan slapen. Je zit eigenlijk op het randje van slaap en waakzaamheid. Je lichaam is in slaaptoestand en volledig ontspannen, maar je innerlijke bewustzijn is helder en wakker.

Tijdens Yoga Nidra lig je gedurende de hele sessie op je rug, terwijl je een stem volgt die je gestructureerd aanwijzingen geeft en je zo tot een steeds diepere staat van ontspanning brengt.  Wanneer je in die staat van diepe ontspanning komt ontstaan er theta en delta hersengolven, waardoor je een soort trance ervaart. In deze staat kunnen prikkels en herinneringen worden verwerkt en nemen de spanningen in je lichaam af. Dit heeft een zeer helende werking op je lichaam en geest. Je zenuwstelsel is gekalmeerd en nu kan je écht herstellen.

Beginnen met Yoga Nidra

Het voordeel van Yoga Nidra is dat iedereen het kan. Je hoeft namelijk niet in ingewikkelde houdingen te komen, je kan gewoon liggen op de grond of zelfs in bed voordat je gaat slapen. Een Yoga Nidra sessie duurt meestal zo’n 30 minuten. In die 30 minuten word je geleid door een stem die ervoor zorgt dat je tot een diepe ontspanning wordt gebracht. Die ontspanning ervaar je op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau.

Het is heel erg aan te raden bij mensen met slaapproblemen, stress, spanningen en burn-out klachten. Door Yoga Nidra zijn mensen bijvoorbeeld van hun slaapmedicatie afgekomen.  Door goed te ontspannen kun je veel beter slapen, en kun je op lange termijn een hoop andere klachten en kwaaltjes voorkomen.

Het wordt afgeraden om Yoga Nidra sessies op YouTube te volen, omdat je niet weet wat de kwaliteit is en je bewustzijn wel beïnvloedbaar is als je in die diepe staat van ontspanning bent.

Een programma wat ik wel kan aanraden is het online Yoga Nidra programma van Rolf en Melanie van Happy with Yoga. Hierbij krijg je 7 heerlijke Yoga Nidra sessies met daarbij een e-book waarin ze goed uitleggen wat Yoga Nidra precies is. En als extra krijg je ook nog 3 gratis online yogasessies, die je kunt doen voordat je aan een Yoga Nidra sessie begint. Echt heerlijk om 2 à 3 keer per week zo’n Yoga Nidra sessie te volgen!

Geef een reactie