DEZE 5 DETOX TIPS UIT DE AYURVEDA KUN JE DAGELIJKS DOEN

2018-02-27T13:18:56+00:00 AYURVEDA, BODY|

Detoxen is tegenwoordig een hip begrip, waarbij de meeste mensen denken aan groene sapjes en smoothies. Maar detoxen is eigenlijk een natuurlijke functie van het lichaam dat regelmatig plaatsvind. Om er voor te zorgen dat je lichaam niet te veel gifstoffen opslaat is het goed om eens in de zoveel tijd dit natuurlijke reinigingsproces te optimaliseren. Dit kan op allerlei manieren, waaronder ook de groene drankjes. Het ayurvedische detox plan, ook wel Panchakarma genoemd, bestaat uit 5 verschillende processen die verschillend is bij ieder persoon. Dit is afhankelijk van je constitutie. Het is een intens reinigingsprogramma van zowel lichaam als geest en wordt meestal één keer in het jaar gedaan. Hierover binnenkort meer.

Je kunt ook dagelijks detoxen met een aantal simpele stappen. Dit zijn geen intense reinigingsmethoden, maar zij zorgen er wel voor dat gifstoffen zo goed mogelijk worden verwerkt. We staan immers dagelijks bloot aan vervuilde lucht, stralingen van alle technische apparaten, cosmetische producten, schoonmaakproducten, stress, pesticiden of de minder gezonde producten die we eten.

Naast natuurlijk zo schoon mogelijk te eten, zonder geraffineerde suikers, caffeïne, alcohol en verwerkte voedingsmiddelen geef ik hieronder nog 5 tips die je dagelijks in je ochtend routine kan verwerken voor een optimale gezondheid. Vergeet trouwens niet minstens 2 glazen water te drinken als je opstaat!

1. Tong schrapen

Wanneer de spijsvertering niet optimaal verloopt blijft er half verteerd voedsel achter in je lichaam. Deze toxische stoffen circuleren in je lichaam. In de Ayurveda noemen ze dit ama. Wanneer je een plakkerige, stinkende, witte laag op je tong hebt liggen duidt dit op ama. Dit kan overigens ook ontstaan wanneer je gedachten of emoties niet goed verwerkt. De opeenhoping van ama is de oorzaak van vele ziekten. Met een koperen tongschraper kun je dit gif van je tong verwijderen. Dit doe je direct ’s ochtends als je opstaat, nog voordat je je tanden poetst.

Ama zorgt ervoor dat de smaakpupillen minder goed werken, waardoor je verlangt naar zoet en zoutig eten of eten met veel smaakversterkers. Door je tong te reinigen in de ochtend, verhoog je je gevoel voor smaak en voel je meer voldoening bij ‘schoon’ eten. Hiermee ondersteun je het spijsverteringsproces.

Uit onderzoek blijkt ook dat tongschrapen de bacteriën verwijdert die verantwoordelijk zijn voor cariës en tandvleesontsteking.

2. Droogborstelen

Iets wat je snel en makkelijk in je ochtendroutine kan verwerken is droogborstelen. Voordat je gaat douchen pak je een zachte borstel (bijvoorbeeld deze) en borstel je zachtjes over je huid. Je begint bij de onderkant van je voeten, daarna de benen, handen, armen, rug en als laatste je buik en borst. Daarna kan je douchen en na het douchen breng je kruidenolie aan om de huid te voeden. Je kunt het snel doen in 2 minuten of er echt 20 minuten de tijd voor nemen.

Het droogborstelen zorgt ervoor dat het lymfesysteem in beweging komt, wat het lichaam helpt om van gifstoffen af te komen. Daarbij helpt het bij het verwijderen van dode huidcellen, stimuleer het de bloedsomloop en verwijdert het gifstoffen die zich ophopen in het vetweefsel onder de huid. Er wordt beweert dat het in combinatie met een gezonde leefstijl zou helpen bij cellulitis. Bij mezelf zie ik dit nog niet gebeuren, maar ik ben er dan ook nog niet zo lang mee begonnen.

3. Ayurvedische zelf massage

Dagelijks jezelf masseren, hoe fijn klinkt dat? Ook wel Abhyanga genoemd. Het liefst voer je deze ’s ochtends uit na het droogborstelen en douchen. 5 minuten is voldoende, maar je kan er ook 20 minuten de tijd voor nemen. Het werkt ontspannend en is voedend voor zowel je lichaam, geest als ziel. Het zorgt voor een stralende huid en een betere en diepere slaap.

Je masseert elk deel van je lichaam met krachtige lange slagen. Kies daarbij een olie dat bij jouw constitutie past. Neem bijvoorbeeld sesamolie of kokosolie als basis met ayurvedische kruiden zoals neem of kurkuma.

4. Yoga, pranayama, meditatie

Doe vervolgens wat yoga oefeningen, ademhalingsoefeningen en meditatie. Dit hoeft geen anderhalf uur te duren. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen de zonnegroet een paar keer doen en een meditatie van 5 of 10 minuten. Een korte yoga routine voor in de ochtend vind je ook in mijn gratis e-book.

5. Detox thee

De ochtend routine sluit je af met een kop detox thee. Je kunt heel makkelijk voor jezelf ontgiftende thee maken. Denk bijvoorbeeld aan gember of kurkuma met een beetje citroensap.

En nu tijd voor ontbijt!

Het lijkt misschien heel wat, maar het zijn kleine gewoontes die niet te lang duren maar wel zorgen voor een frisse start van de dag.

Geef een reactie