DE VOORDELEN VAN DE SHOELACE

2017-09-14T18:36:06+00:00 YOGA|

De shoelace wordt vaak gedaan in yin yoga lessen. Al wordt in de hatha yoga deze houding ook gedaan tijdens de cow face. De houding hou je 3 tot 5 minuten aan per kant.

3 voordelen van de shoelace

1. Heupopener

De shoelace is een van de intensere heupopeners. Het geeft een stretch aan het bindweefsel van de buitenzijde van je dijbenen. Wanneer je erg stijf bent in je heupen kun je op een kussentje of blok gaan zitten. Als ook dat niet lukt kun je de halve shoelace doen, waarbij je één been voor je uit strekt. Kom langzaam in de houding, waarbij je op elke ademhaling steeds een beetje meer spanning in dit gebied loslaat.

2. Stimuleert lever-, nier-, galblaas- en blaasmeridiaan

Energetisch gezien heeft deze houding effect op de lever-, nier- en galblaas meridiaan. Bij een vooroverbuiging stimuleer je ook de blaasmeridiaan. Dit heeft een positief effect op de vrije stroom van energie door je lichaam en op de bijbehorende organen.

3. Emoties loslaten

Zoals al eerder beschreven heeft de shoelace een intense werking op de heupen. Door de compressie van het heupgewricht en het lage wervelgebied (bij vooroverbuiging) kunnen vastzittende emoties vrijkomen. Het heupgebied is namelijk een plek waar vaak veel spanningen, stress en emoties worden vastgehouden. Bij het doen van deze oefening kan het dus ook best zijn dat je emoties, hitte of moeheid ervaart.

Hoe kom je in de shoelace

  1. Begin op handen en knieën.
  2. Breng vervolgens je linker knie voor je rechter knie. Je voeten wijzen naar buiten.
  3. Ga vervolgens met je heupen tussen je voeten zitten. Zorg ervoor dat beide zitbotten op de grond zitten. Gebruik eventueel een kussentje of blok om op te zitten.

Hoe kom je in de shoelace

Door voorover te buigen geef je een extra stretch aan je onderrug. Ook kun je een zijwaartse buiging maken, waarmee je de zijkant van je lichaam uitrekt. Breng hierbij de ene hand op de grond naas je heupen en je andere arm naar boven naast je oor.

Voor een extra massage van je buikorganen kun je in deze houding ook twisten naar beide kanten.

Verder is dit de beginhouding voor de Cow Face, waarbij je ook je rug, schouders en nek soepel houdt.

2 Comments

  1. Maya 04/11/2017 om 14:54 - Antwoorden

    Hey! Ik heb je genomineerd voor de Fall Tag, je kunt er meer over lezen op mijn blog. Hopelijk vind je het leuk! https://mayawillemse.wordpress.com/2017/11/04/the-fall-tag/

    • feedyourneed 04/11/2017 om 16:07 - Antwoorden

      Oh leuk! Dankjewel 🙂

Geef een reactie