DE KRACHT VAN MUNGBONEN

2019-03-01T08:26:50+00:00 AYURVEDA|

Mungbonen zijn hier nog niet zo heel bekend, maar in de Ayurvedische keuken wordt het al duizenden jaren gebruikt en bij allerlei klachten ingezet. Grote kans dat je ze toch al eens gegeten hebt. Wanneer je mungbonen laat ontkiemen ontstaat er namelijk taugé.

Mungbonen staan bekend om hun reinigende en tegelijkertijd voedende werking. Ze ruimen je afvalstoffen op en stimuleren tevens je spijsvertering. Het is een plantaardige bron van eiwitten die een alkaliserend effect heeft op het lichaam. Het zorgt ervoor dat tijdens de detox je bloedsuiker stabiel blijft en je voldoende bouwstoffen binnen krijgt om je sterk en energiek te voelen.

Mungbonen zijn licht verteerbaar en daarom voor ieder lichaamstype geschikt. Waar andere bonen nog wel eens kunnen zorgen voor gasvorming en winderigheid, hebben mungbonen dit effect minder. Merk je dat je hier nog steeds gevoelig voor bent dan kun je er komijn of asafoetida aan toevoegen.

Gele en groene mungbonen

Mungbonen zijn groene boontjes die aan de binnenkant geel zijn. Je kunt ze eten als hele bonen (dan zijn ze groen), of als gespleten bonen (dan zijn ze geel). Er is wel een verschil tussen deze twee.

De groene mungbonen hebben een meer schrapende werking, waardoor ze heel geschikt zijn om in te zetten als je een diepe reiniging wilt doen. De gele boontjes hebben een meer voedzame werking en kunnen daarom voor een milde detox ingezet worden. De ene is niet beter dan de andere. Dit is helemaal afhankelijk van de persoon en zijn of haar situatie.

Reinigen met mungbonen

Zelf ben ik op dit moment bezig met een lange diepe reiniging waarbij ik alleen maar groene mung en groente eet. Dit is als onderdeel voor het genezen van mijn klachten rondom endometriose.

Je kunt er ook voor kiezen om één dag in de week een mungdag te houden, waarbij je ontbijt, lunch en avondeten alleen maar bestaat uit mung en gestoomde groenten.

Voor een milde mungbonendetox kun je gebruik maken van mijn e-book: The Ayurveda Seasonal Detox Guide!

De bereiding van mung

Zorg eerst dat je de mungbonen goed wast. Vervolgens kun je de bonen weken. Dit maakt ze nog beter verteerbaar. Hoe lang je ze moet weken hangt af van wat voor recept je ermee wilt maken.

Groene mungbonen moet je in principe het langst weken. Na 24 uur weken kun je ze eigenlijk al zo opeten. Je kunt ze ook korter weken (een nacht) en vervolgens in 30 tot 45 minuten koken tot een mungbonensoep of in de blender vermalen tot een pannenkoekenbeslag.

Gele mungbonen kun je korter weken. Na 4 uur weken kun je ze al goed pureren. Er zijn ontzettend veel creatieve recepten te bedenken met mungbonen. Ondanks de lange week- en/of kooktijd zijn deze recepten vaak wel heel makkelijk klaar te maken en goed toe te voegen aan je dagelijkse routine.

Probeer bijvoorbeeld eens deze mungpannenkoeken!

Waar kun je mungbonen kopen?

Zowel de groene als gele mungbonen kun je kopen in de toko, maar je ziet ze ook steeds meer in supermarkten verschijnen. Bij de AH XL verkopen ze tegenwoordig zelfs mungbonenmeel waar je hele lekkere mungpannenkoeken van kunt maken.

3 Comments

  1. Brigit 01/03/2019 om 10:27 - Antwoorden

    Leuke blog… En heel informatief. Vooral als je een leek bent op dit gebied. Die pannenkoeken komen zeker een keertje bij mij op tafel!

  2. Greet Hooymeijer 10/04/2019 om 12:54 - Antwoorden

    Ik had mungbonen eerst geweekt en toen pas gewassen. Kun je er ziek van worden?

    • feedyourneed 12/04/2019 om 14:30 - Antwoorden

      Hi Greet, Nee dat zal wel goed gaan. Er zit soms wat viezigheid tussen, maar als je het daarna goed gewassen hebt, is dat geen probleem.

Geef een reactie