HET BELANG VAN EEN GOEDE ADEMHALING

2017-11-27T15:05:14+00:00 BODY|

Over het algemeen denken we niet na over onze ademhaling. Het gaat ten slotte vanzelf. Het ademhalen is onderdeel van het autonome zenuwstelsel en gaat dus automatisch. Eerder ging men er vanuit dat dit honderd procent automatisch ging en dat we er geen invloed op konden uitoefenen.

Inmiddels is gebleken dat we wel invloed kunnen hebben op dit automatische systeem. En dat is maar goed ook, want uit onderzoek is gebleken dat 80% van de mensen slechts 30% van hun longcapaciteit gebruiken. Dat betekent dus minder zuurstof, minder levensenergie en een lagere levenskwaliteit.

Altijd in overlevingsmodus

We leven in een tijd waar de werkdruk enorm hoog ligt, de dagen volgepland zijn en we de hele dag aan het streven zijn naar meer en beter. Terwijl we wanhopig proberen om alle ballen hoog te houden, betaalt het lichaam hiervoor de prijs. Het lichaam gaat in overlevingsstand. Er is ten slotte geen ruimte voor ontspanning of herstel. Hierdoor wordt het sympathische zenuwstelsel overactief. Dit zenuwstelsel wordt normaal gesproken alleen actief op momenten van fysieke activiteit, stress of opwinding. Een ontzettend handig overlevingsmechanisme die het lichaam klaar maakt voor uitdagingen en bedreigingen. Hierbij gaat het bloed voornamelijk naar de spieren, zodat we krachtig kunnen bewegen. Op korte termijn heel handig dus, maar op lange termijn schadelijk voor de gezondheid. Zeker als we niet meer in staat zijn om te ontladen en ontspannen.

Gestreste ademhaling

Door stress ga je oppervlakkig ademen en wordt het sympathische zenuwstelsel geactiveerd. Je lichaam denkt dat het moet overleven, waardoor er nauwelijks bloed naar de organen gaat. Hierdoor loopt de spijsvertering niet goed, kunnen spieren niet goed herstellen en wordt het immuunsysteem verzwakt. Ook geestelijk voel je je onrustig, kun je niet helder nadenken of ben je chronisch vermoeid. Je kunt je voorstellen dat dit op lange termijn tot nog veel ergere kwalen kan leiden. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook dat zo’n 75 procent van de doktersbezoeken stress gerelateerd is.

Het is dus stress dat zorgt voor een oppervlakkige ademhaling en een oppervlakkige ademhaling die de stress in stand houdt. Gelukkig betekent dat dus ook dat je zelf instaat bent om je stemming en stress levels te beïnvloeden door je ademhaling te veranderen.

Een goede ademhaling

Ten eerste gaat een goede ademhaling altijd door je neus en niet door je mond. Daarbij kunnen we met onze ademhaling dus delen van het autonome zenuwstelsel beïnvloeden. Zo activeert een hoge en snelle borstademhaling het sympathische zenuwstelsel en een rustige en lage buikademhaling het parasympatische zenuwstelsel. Nu kan het lichaam rusten en herstellen. Zowel het sympathische als parasympatische zenuwstelsel hebben we nodig voor een goed functionerend lichaam. Het probleem in de (westerse) wereld is echter dat we tegenwoordig zo gestrest zijn, dat het sympathische zenuwstelsel overheerst. Als we bewust worden van het belang van een goede ademhaling, zouden we een stuk minder gestrest en moe zijn. Ontspanning is ten slotte de basis van energie.

Dit gebeurt er in je lichaam bij een rustige buikademhaling:

  • Het verlaagt de ademfrequentie.
  • Bloed gaat naar de organen waardoor zij beter functioneren.
  • Het lichaam herstelt.
  • De spijsvertering wordt gestimuleerd.
  • De bloeddruk gaat omlaag.
  • Je focus en concentratievermogen worden vergroot.

Yoga en de ademhaling

Tijdens een yogales staat de ademhaling centraal. Tijdens de asana’s is het de ademhaling waar je op focust. Als we alleen streven naar het uitvoeren van de meest ingewikkelde houdingen en hierbij de ademhaling totaal vergeten of zelfs stoppen met ademen, doen we geen yoga meer. Dan doen we gewoon wat lichamelijke gymnastiek. En dat is prima, maar het is geen yoga.

Naarmate je langer yoga beoefent kom je er steeds meer achter wat het belang van de ademhaling is. Het wordt ook wel gezien als de brug tussen lichaam het geest. Je ademhaling kan je veel over jezelf vertellen, zowel fysiek, geestelijk als spiritueel.

Pranayama: vergroot je levensenergie!

Prana is sanskriet voor ‘levensenergie’ of ‘vitale kracht’. Yama betekent vergroten of ontwikkelen. Met pranayama oefeningen ontwikkel je dus je levensenergie. Ademen is het middel waarmee we die levensenergie kunnen vergroten. Door een bewuste goede ademhaling, kunnen we controle krijgen over onze prana. Het zorgt ervoor dat de levensenergie door ons hele systeem gaat stromen.

Er zijn verschillende pranayama oefeningen die verschillende effecten op het lichaam kunnen hebben. Zo zijn er verhittende, verkoelende, reinigende en kalmerende ademhalingsoefeningen. In de volgende blogs zal ik ingaan op verschillende technieken.

2 Comments

  1. Sylvia 07/11/2017 om 12:16 - Antwoorden

    Ik ben dol op ademhalingstechnieken. Ik ademde ook altijd verkeerd. Dat is nu wel veranderd, en ik let er ook op hoe ik aan het ademen ben.

    • feedyourneed 07/11/2017 om 13:52 - Antwoorden

      Ja, het kan echt een verschil maken he! Goed bezig!

Geef een reactie