BEGINNEN MET MEDITEREN

2017-11-28T10:26:19+00:00 MIND|

Meditatie wordt, mede dankzij de vele gezondheidsvoordelen voor zowel lichaam als geest, steeds populairder. Meditatie wordt vaak gebruikt om innerlijke rust te vinden, om onze actieve geest te kalmeren. In werkelijkheid is meditatie een staat van volledig gedachteloos bewustzijn. Een staat waarin je alleen maar waarneemt, een staat van complete bezinning. In deze staat is onze mind stil en kalm, maar toch helemaal aanwezig en alert. Het is een begin van een proces naar een hoger bewustzijnsniveau.

Meditatie zou geen mentale inspanning moeten kosten. Wanneer je tegen jezelf blijft zeggen dat je niet mag denken, zal je nooit de staat van puur bewustzijn bereiken. Meditatie is een staat van zijn, niet een staat van doen.

Dat is voor de meeste mensen de grootste uitdaging. Alles laten zijn en alleen maar toekijken, in plaats van actief actie te ondernemen.

Fysieke voordelen

Meditatie heeft vele voordelen, zowel fysiek, mentaal, emotioneel als spiritueel. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat we met behulp van mediteren ons zelf genezend vermogen bijzonder effectief kunnen ondersteunen. Maar ook in het dagelijks leven kan meditatie de kwaliteit van je leven aanzienlijk verhogen. Fysiek gezien zorgt regelmatige beoefening van meditatie voor een lagere bloeddruk, lagere cholesterolgehalte en een sterk immuunsysteem. Door meditatie neemt de zuurstof circulatie in de spieren toen, waardoor spieren sneller herstellen van spierpijn en spanningen. Daarbij kan meditatie zorgen voor oneindig veel energie.

Mentale voordelen

Door te mediteren leren we ons beter te focussen en concentreren. Door meer rust in je hoofd te ervaren, ontstaat er tegelijkertijd ook meer creativiteit en heb je minder last van stress, angst of depressie. Wanneer je regelmatig meditatie beoefent zijn deze mentale voordelen vaak langdurig en op den duur zelfs permanent. Door meditatie wordt je meer bewust van je niet helpende of schadelijke gedachten en gevoelens. Je ontdekt wat er in jezelf omgaat, waardoor je zelfontwikkeling toeneemt. Door gedachten, gevoelens en prikkels in jezelf waar te nemen vanaf een afstandje, kun je op den duur zelf kiezen of je er wel of niet op wilt reageren. Langzaam komt het besef dat je een keus hebt. Hierdoor leer je vanuit een nieuw perspectief naar jezelf en je leven te kijken. Vervolgens kun je gaan besluiten om deze schadelijke gedachten en gevoelens los te laten en nieuwe gezonde gedachten tot je te nemen. Meditatie kan zo een positief effect hebben op je zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Spirituele voordelen

Spiritueel gezien zorgt meditatie ervoor dat je je meer verbonden voelt met jezelf, maar ook met de wereld. Het kan helpen om problemen uit het verleden op te lossen, waar je op onbewust niveau nog last van had. Meditatie is een pad naar een meer verlichte geest, maar om dit te bereiken zullen we eerst onze donkere kant moeten leren kennen. Uiteindelijk is meditatie een proces en geen eindbestemming.

Beginnen met mediteren

Er zijn geen vaste regels, tijden of plaatsen voor meditatie. Iemand die op een berg in de kleermakerszit zit kan minder meditatief bezig zijn, dan iemand die zijn dagelijkse klusjes doet. Toch heeft het in het begin wel voordelen om op een vast tijdstip in een gemakkelijke houding te gaan zitten om te mediteren. Een vaste routine zorgt ervoor dat je je beter kan focussen en ontspannen tijdens het mediteren.

Er zijn verschillende meditatie technieken. Een veelgebruikte techniek is de meditatie waarbij je aandacht naar je ademhaling gaat. Je volgt de ademhaling zonder deze te beïnvloeden of te sturen. Er zullen, zeker in het begin, veel gedachten opkomen.

Je zult je in het begin misschien zelfs onrustiger voelen, in plaats van rustiger.

Uiteindelijk leer je om opkomende gedachten en gevoelens te laten komen en gaan. Je wordt een waarnemer waardoor je uiteindelijk makkelijker in de stilte kunt blijven. Let er op dat je in een comfortabele houding zit, maar dat je ruggengraat wel recht is. Je kunt bijvoorbeeld in kleermakerszit zitten of eventueel op een kussentje. Wanneer dit niet mogelijk is kun je ook op een stoel mediteren of zelfs liggend mediteren.

Begin met bijvoorbeeld 5 minuten per dag in de ochtend en bouw dit later uit tot bijvoorbeeld 30 minuten per dag. Mediteer in eerste instantie op je ademhaling. Wanneer je dan merkt dat je bent afgedwaald, breng je de aandacht weer terug naar je ademhaling. Probeer dit te doen zonder te oordelen over het feit dat je was afgedwaald. Je werd er bewust van, dat is goed!

Verwacht niet dat er iets magisch gaat gebeuren. Ga gewoon zitten, zet een timer en ga op een plek zitten waar je niet gestoord kunt worden. Ook niet door je smartphone.

Er zullen saboterende gedachten opkomen, zoals ‘ik kan dit niet’, ‘ik heb geen tijd’ of ‘dit is nutteloos’. Observeer deze en laat ze voor wat ze zijn. Iedereen heeft tijd om 5 of 10 minuten te zitten en niks te doen. En het is ook best mogelijk om je 10 minuten lang niet druk te maken over die deadline of dat nieuwe project.

Maak van je meditatie beoefening een gewoonte door het elke dag, bijvoorbeeld elke ochtend of avond, te doen. Uiteindelijk kun je langer en vaker gaan zitten als je daar behoefte aan hebt.

Geef een reactie