AYURVEDISCHE TIPS VOOR DE ZOMER

2020-08-20T08:25:10+00:00 AYURVEDA|

Ayurveda heeft voor ieder seizoen voeding- en leefstijladviezen om in balans te blijven. Ieder seizoen heeft namelijk andere kwaliteiten. Door je hieraan aan te passen, blijf je in balans! 

De zomer is vergelijkbaar met de pitta dosha (vuur type). De eigenschappen van Pitta zijn heet, scherp, olie-achtig, intens en vloeibaar. Dat is de reden dat de zomer kan zorgen voor Pitta disbalansen. Dit hitte uit de omgeving kan ervoor zorgen dat er te veel hitte ontstaat in jezelf, zowel in lichaam als geest. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten als irritaties, jaloezie, een onrustige huid, warmte-uitslag, haaruitval, vroegtijdig grijs worden, hoofdpijn of diarree. 

Ben je nieuw in Ayurveda en weet je niet wat dosha’s zijn? Doe dan mee met de gratis cursus: ontdek Ayurveda en activeer je zelfhelende vermogen.

In de zomer is het dus belangrijk om voeding- en leefstijl richtlijnen te volgen die de Pitta dosha in balans houden. 

Met onderstaande tips blijf je in balans in de zomer!

Eet minder

Ons lichaam wil van nature de balans in het lichaam bewaren. Wanneer in de zomer de omgeving warmer wordt, gaat automatisch ons inwendige spijsverteringsvuurtje (agni) omlaag. Hierdoor is er minder warmteproductie in het lichaam. Dit is ook de reden dat we in de zomer minder eetlust hebben. De spijsverteringskracht (agni) neemt namelijk af. Probeer dus echt te eten naar je eigen behoefte.

Drink daarnaast ook voldoende warme en voedende dranken. Denk bijvoorbeeld aan thee van komijn, venkel en koriander.

Verkoelende voeding

Om het lichaam te ondersteunen in het behouden van de balans kun je het beste verkoelende voeding en dranken tot je te nemen, in plaats van verhittende voeding en dranken zoals koffie, scherpe voeding (zoals pepers, knoflook, ui), zure voeding (zoals tomaten, aubergine, citrusvruchten), vlees en alcohol.

Verkoelende voeding is niet hetzelfde als koude voeding. Ayurveda raadt het zelfs af om (ijs)koude voeding en dranken te nemen, omdat je hiermee de spijsverteringskracht nog meer verzwakt.

Ieder voedingsmiddel heeft verschillende kwaliteiten en kan zo een verhittende of verkoelende werking hebben op lichaam en geest. 

Voedingsmiddelen die een verkoelende werking hebben zijn bijvoorbeeld groene bladgroenten, asperges, broccoli, bloemkool, bleekselderij, komkommer, zoete aardappel, wortel, courgette, ghee, gele mungbonen, kokosolie en de meeste granen. 

Gebruik milde kruiden, zoals koriander, venkel, kurkuma en in kleine hoeveelheden verse gember. 

Je kunt de groente het beste stomen om ze beter verteerbaar te maken. Natuurlijk kun je ook wel zo nu en dan een salade eten als je dit goed kunt verteren.

Neem verkoelende dranken, maar geen (ijs)koude!

Zoals je weet is het is belangrijk om genoeg te drinken in de zomer, maar Ayurveda raadt het af om ijskoude dranken te drinken omdat dit het spijsverteringsvuurtje verzwakt. 

Hou je van juices en smoothies? Dan is dit wel de beste tijd om ze te nemen. Zorg alleen wel dat je zo op kamertemperatuur drinkt en niet ijskoud! Heerlijke verkoelende dranken voor de zomer zijn kokoswater, verse granaatappelsap en aloë vera sap. 

Ook kun je verkoelende thee nemen, zoals munt, kamille, venkel of brandnetelthee.

Rustige work-outs

In de zomer kun je het beste in de ochtend een work-out doen wanneer het nog koel is of in de avond wanneer het weer begint af te koelen. Zorg dat je jezelf niet uitput (vaak hebben we bij warm weer minder energie) en kies vaker voor de meer verkoelende vormen van beweging zoals zwemmen, wandelen in het bos of een rustige vorm van yoga.

Relax

Pitta mensen houden van structuur, hard werken en zijn vaak erg doelgericht. Wanneer je té gefocust bent op je doelen, té perfectionistisch of zelfs een beetje een control freak, dan kan dit ook Pitta uit balans brengen. 

Daarom is de zomer een mooie tijd om meer los te laten en te genieten. De dagelijkse structuur mag wat meer losgelaten worden. Geniet van de gezelligheid, het buitenleven en het ‘zijn’ (in plaats van altijd te doen). Maar ga niet uren in de zon bakken. Dit verhoogt pitta en kan zorgen voor hoofdpijn, migraine en huidklachten. Vermijd het liefst de zon tijdens de heetste momenten van de dag!

 

Geef een reactie