AYURVEDISCHE TIPS VOOR DE WINTER

2019-01-04T12:43:45+00:00 AYURVEDA|

De Ayurveda heeft voor ieder seizoen voeding- en leefstijladviezen om in balans te blijven. Zo eet je in de zomer liever geen zware stampotten en in de winter geen koude smoothies. Ieder seizoen heeft namelijk andere kwaliteiten. Door je hieraan aan te passen, blijf je in balans! Het is normaal dat je in de winter iets zwaarder bent dan in de zomer, maar we willen wel voorkomen dat er in je lichaam blokkades en stagnaties ontstaan.

Met onderstaande tips kom je goed de winter door en zal ook de overgang naar de lente een stuk soepeler gaan. Voorjaarsmoeheid en verkoudheid voorkomen begint al met goed voor jezelf zorgen in de winter. De uitdaging in de winter is dus jezelf goed voeden, maar tegelijkertijd voorkomen dat er stagnatie ontstaat of dat je je te zwaar gaat voelen, waardoor je heel sloom en lusteloos wordt.

Eet warm, zwaar en kruidig

In de winter heeft je lichaam meer energie nodig om te zorgen dat je warm blijft. Daarom is het goed om warme en zware voeding te eten, zoals havermout, stampot, granen, bonen en zoete groenten zoals pompoen en zoete aardappel. Om te voorkomen dat je je té zwaar gaat voelen, kun je kruiden toevoegen die het eten makkelijker verteerbaar maken. Denk aan zwarte peper of verse gember. Zeker als je al last hebt van verkoudheid is het belangrijk om extra specerijen toe te voegen.

Drink daarnaast ook voldoende warme en voedende dranken. Denk bijvoorbeeld aan thee van komijn, venkel en koriander.

Dagelijkse oliemassage

Masseer jezelf dagelijks met een warme olie, zoals sesamolie. Hierdoor houd je de vata dosha in balans en blijf je goed geaard. Massages houden je jong en brengen je zenuwstelsel tot rust. In de winter mag het een stevige massage zijn, zodat je de circulatie in je lichaam flink stimuleert. In de winter is namelijk ook de kapha dosha hoog, waardoor er stagnatie kan ontstaan.

Beweeg!

Zorg dat je voldoende beweegt in de winter. Hierdoor voorkom je dat je in een depressie zakt of dat er stagnatie ontstaat in je lichaam. Zorg dat alles goed gaat stromen. Je mag best wat uitdagende vormen van beweging doen in de winter.

Zorg daarnaast ook dat je iedere dag even naar buiten gaat voor een wandeling, ook al is het koud! Juist die koude lucht bevat heel veel levenskracht en die heb je zeker in de winter hard nodig.

Pranayama

Ook door ademhalingsoefeningen te doen kun je jouw levenskracht goed laten stromen. Erg belangrijk in de winter om te voorkomen dat je je futloos gaat voelen. Denk bijvoorbeeld aan de vuurademhaling. Deze ademhaling is voor iedere dosha zeer geschikt. Op youtube zijn verschillende filmpjes te vinden waarin deze ademhaling wordt uitgelegd.

Keer naar binnen!

De winter is een tijd om naar binnen te keren. Neem de tijd om te reflecteren op het jaar en op jezelf. Hoe voelde je je het afgelopen jaar? Wat is er allemaal gebeurd? Hoe ging je daar mee om? Wat heb je bereikt? Waar voelde je je goed over? Zoek de stilte in jezelf op en probeer deze vragen eens te beantwoorden. Zet vervolgens nieuwe intenties voor het jaar dat komen gaat. Neem er de tijd voor. Mediteer en visualiseer.

Last but not least: Zorg voor genoeg warmte. Letterlijk en figuurlijk. Wees lief voor jezelf. De winter is niet het moment om ijskoude douches te nemen!

Geef een reactie