AYURVEDISCHE REIZEN – HOE OVERLEEF IK EEN LANGE VLUCHT?

2018-05-14T09:28:35+00:00 AYURVEDA|

Hou jij ook zo van reizen? Wil je graag de hele wereld ontdekken? Nieuwe mensen, nieuwe culturen, andere natuur? Ik ben er gek op! Door te reizen en nieuwe avonturen aan te gaan, voed ik mijn geest en ziel en kom ik weer helemaal tot leven. Ik hou van afwisseling in het leven en ik kies hier dan ook bewust voor. Toch kan zowel de reis er naartoe als de reis zelf enige ongemakken met zich meebrengen. Zeker bij lange vluchten of als ik te vaak en snel reis, voel ik me onrustig, angstig of geïrriteerd en krijg ik last van mijn darmen en slapeloosheid.

Niet alleen de lange vluchten, maar ook de andere manier van leven en eten in het buitenland kan zorgen voor allerlei klachten. In deze blog geef ik tips over hoe je ayurvedisch kunt reizen. Ayurvedisch reizen betekent dat je je vlucht zo comfortabel mogelijk maakt en dat je daarna zo snel mogelijk de dosha’s weer in balans brengt. Deze week komt er ook een blog online over hoe je tijdens de reis zelf in balans kunt blijven.

Reizen verhoogt vata

Klachten die ontstaan tijdens een lange vlucht zijn vaak gerelateerd aan de vata dosha. Vata bestaat uit de elementen lucht en ether (ruimte) en kun je vergelijken met wind energie. Het is beweeglijk, koud, onvoorspelbaar, afwisselend, droog en licht. Tijdens een lange vlucht nemen al deze eigenschappen toe in je externe omgeving. De snelle beweging, de droge lucht in het vliegtuig, de hoogte waarop je vliegt (hoe hoger, hoe meer vata) en je verstoorde ritme zorgen ervoor dat ook intern een verhoging van de vata dosha ontstaat.

De klachten zijn dan ook vaak een teken van een vata disbalans: constipatie, opgeblazen gevoel, droge huid, mond en haar, slapeloosheid, onrust, angstige gevoelens, etc.

Ayurvedisch reizen betekent dus dat je de vata dosha in balans moet houden.

De reis naar Bali

Ik kom net terug van een maand reizen in Bali. Mijn vlucht was het goedkoopste en dus ook het minst comfortabel. Zo duurde de heenweg in totaal bijna 30 uur en de terugweg zelfs 37 uur. Dit kwam door een lange overstap in China. Ik wist dat het een uitdaging ging worden om zo fris mogelijk Bali te bereiken, maar ik had me dit keer goed voorbereid op de reis en met een aantal simpele tips uit de Ayurveda kan ik je vertellen dat het allemaal heel erg is meegevallen.

8 Ayurvedische tips voor een aangename vlucht

1. Thee/heet water

Dit was misschien wel het meest simpele en meest effectieve idee. Ik nam een thee ei mee met venkelzaadjes, komijnzaadjes en korianderzaadjes. Je zou eventueel ook verse gemberstukjes kunnen meenemen. In het vliegtuig vroeg ik telkens om heet water waar ik dan mijn kruiden indeed. Gedurende de hele vlucht nam ik steeds hele kleine slokjes. De lucht in het vliegtuig is namelijk ontzettend droog, waardoor je ervoor moet zorgen dat je goed gehydrateerd blijft. Het warme water zorgde ervoor dat ik geen last kreeg van constipatie. De kruiden hielpen hier nog een extra handje bij. Op de terugweg redde ik het ook met alleen warm water drinken. Ook tijdens mijn 12 uur langer overstap in China – waar ik gelukkig wel gratis in een lounge kon verblijven waar ik gratis thee kon pakken – heb ik veel kleine slokjes warm water gedronken.

2. Triphala

Triphala is een ayurvedisch supplement die helpt om je dosha’s weer in balans te brengen. In dit geval helpt het heel goed bij het herstellen van je spijsvertering en het versterken van je immuunsysteem. Je kunt ze in tabletvorm (zoals deze) meenemen of als poeder (zoals deze). Neem 2 tabletten of 1 tl poeder opgelost in water voordat je gaat slapen.

3. Rozijnen

Rozijnen zijn makkelijk mee te nemen en ideaal als snack. Daarbij hebben geweekte rozijnen een positief effect op je spijsvertering en geven ze je tegelijkertijd energie.

4. Eet minder

Ik weet nog toen ik voor het eerste een lange vlucht maakte. Ik had mijn hele tas volgestopt met eten en snacks voor onderweg, omdat ik bang was dat ik honger zou krijgen. Uiteindelijk bleek dat ik vooral ging eten uit verveling met tot gevolg heel veel last van mijn darmen. Dit keer heb ik er bewust voor gekozen om juist heel weinig én heel langzaam te eten.  Minder dan wat ik normaal op een dag zou eten. Dat heeft me echt heel erg goed gedaan. In het vliegtuig kun je niet zoveel bewegen, en als je dan heel veel gaat eten, blijft dat als een soort baksteen in je buik zitten en kan het niet echt goed verteerd worden. Hierdoor kreeg ik alleen maar heel veel last van mijn buik en voelde ik me alleen maar slechter in mijn vel zitten. Nu at ik veel minder vaak en nam ik kleine porties. Ik voelde me stukken beter!

5. Massageolie

Neem sesamolie (zoals deze) of amandelolie (zoals deze) mee in het vliegtuig. Voordat je het vliegtuig ingaat kun je je voeten en benen masseren om de doorbloeding te stimuleren. Ook tijdens mijn overstap heb ik mijn voeten en benen nog extra gemasseerd om zo onrustige benen te voorkomen. Je kunt de olie tijdens het vliegen ook gebruiken om een paar druppeltjes in je neus te doen, in verband met de droge lucht.

6. Warm vest en een slaapmasker

Zorg dat je het lekker warm hebt in het vliegtuig, want de airco kan nog wel eens te koud zijn. Ik neem ook altijd een slaapmasker mee, zodat ik geen last heb van het felle licht als mensen een film kijken.

7. Slaap, rust en beweeg

In het vliegtuig zorg ik ervoor dat ik zo nu en dan wat door de gangpaden loop en een beetje stretch. In het vliegtuig slaap ik nooit zo goed, maar tijdens mijn overstap in China lukte dat gelukkig wel in de lounge. Ik had geen zin om in 12 uur door China te racen, alleen maar om even snel wat van China te zien. Als ik China wil zien dan vlieg ik de volgende keer wel naar China. Ik ging lekker naar de lounge, deed wat yoga oefeningen, las een boek en ging vooral heel veel slapen. Het fijne was dat ik daar zelfs kon douchen, dus ik begon weer fris aan de tweede vlucht.

8. Yogamat

Ja, ook mijn yogamat ging mee in mijn handbagage. Ik heb een hele lichte travelmat (zoals deze ecomat) die ik makkelijk kon opvouwen en in mijn handbagage mee kon nemen. Eerst voelde het best gek om yoga te doen in een lounge met andere mensen, maar ik vond een rustig plekje waar niemand last had van mij en ik ook van niemand last had. In het begin keken er wel wat mensen raar op, maar op een gegeven boeide het ze ook niet meer wat ik daar deed. Er was zelfs een jongen die ook maar begon te stretchen. Het is eigenlijk best raar dat we altijd zittend wachten en meestal eindeloos door onze mobiel zitten te scrollen terwijl het allang niks boeiends meer te vermelden heeft. Zeker in China, waar google, facebook, whatsapp, instagram en eigenlijk alles wat wij hier gebruiken geblokkeerd is. Hoe zou het zijn als iedereen gewoon lekker gaat bewegen terwijl ze wachten? Ik voel me er in ieder geval een stuk beter door!

In een nieuwe tijdzone

Ayurveda reizen

Nu je bent aangekomen op de plaats van bestemming, zit je misschien in een compleet andere tijdzone. Wat mij altijd helpt om zo snel mogelijk weer in balans te komen, is om me direct aan te passen aan het ritme van de nieuwe tijdzone. Tenzij ik in de ochtend aankom en echt heel moe ben, dan kies ik ervoor om even een paar uur te slapen. Anders zorg ik ervoor dat ik wakker blijf en slaap wanneer het nacht is. De eerste dagen blijf ik bewust een paar dagen op dezelfde plek, zodat ik goed kan gronden en voor mezelf kan zorgen. Ik zorg voor een stabiel dagritme door op dezelfde tijden te eten, te slapen en op te staan. Het liefst zoek ik zoveel mogelijk de natuur op en ga ik wandelen of doe ik aan yoga. In veel landen kun je voor een lage prijs een massage nemen en anders kun je abhyanga (zelfmassage) doen.

Neem de tijd om te reizen. Ik ben erachter gekomen dat ik van slow motion reizen hou. Ik hoef niet alles te zien, maar wat ik zie en waar ik ben wil ik wel volledig meemaken. Als je maar een beperkte tijd hebt, kies dan een paar plekken waar je naartoe wilt. De rest komt misschien de volgende keer wel of je moet ervoor kiezen om veel langer te gaan reizen. Het geeft je veel meer rust als je niet het gevoel hebt dat je overal maar geweest moet zijn. Ik ben altijd liever langer op een plek, zodat ik de omgeving en de mensen veel beter leer kennen, dan dat ik kan zeggen dat ik overal geweest ben en even snel een foto heb genomen.

Geef een reactie