5 BASISPRINCIPES VAN YOGA

2018-03-07T12:01:11+00:00 YOGA|

Doe je aan yoga als je 1 keer per week een Yogales volgt? In ieder geval niet volgens de klassieke Yoga. Yoga richt zich op meer dan alleen lichamelijke oefeningen. Het gaat ook over het kalmeren van de geest en spirituele ontwikkeling. Swami Sivananda, een spiritueel leider uit India, beschreef de volgende 5 principes van yoga:

1. De juiste oefeningen (asana)

De fysieke yogahoudingen, ook wel asanas genoemd, zorgen voor flexibiliteit van het lichaam en ontwikkelde spieren. Asanas hebben invloed op de bloeddoorstroming, de hormoonhuishouding en het zenuwstelsel. Interne organen worden gemasseerd, waardoor orgaanfuncties beter gaan werken. Samen met een bewuste ademhaling, ontspanning en concentratie, kunnen yoga oefeningen helpen om controle over de geest te ontwikkelen.

2. De juiste ademhaling (pranayama)

Veel mensen ademen oppervlakkig, waardoor ze maar een klein deel van hun longcapaciteit gebruiken. Een diepe bewuste buikademhaling zorgt voor meer vitaliteit en kracht. Deze ademhalingstechenieken zorgen ervoor dat we prana (levensenergie) verhogen. Wanneer we prana onder controle hebben kunnen we ook onze geest temmen.

3. De juiste ontspanning

Zowel lichaam als geest kunnen niet goed presteren onder constante stress. Daarom is ook ontspanning zo ontzettend belangrijk. Op die manier kunnen we de lichaamsenergie zo efficiënt mogelijk gebruiken. Volledige ontspanning houdt in dat je zowel fysiek, mentaal als spiritueel tot rust komt. Zorgen, angst of boosheid zorgen ervoor dat je binnen een paar minuten leeggezogen bent. Het resultaat is vermoeidheid, hoofdpijn of op lange termijn zelfs serieuzere aandoeningen. Yoga oefeningen vullen de energievoorraden in je lichaam aan, waardoor je je na een les juist vaak opgeladen voelt. Tijdens de diepe eindontspanning wordt slechts een klein deel van de prana gebruikt om de belangrijke lichamelijke functies draaiende te houden. Enkele minuten van diepe ontspanning zijn al genoeg om ons effectief op te laden.

Ontspannen is tegenwoordig één van de moeilijkste dingen om te doen. We zijn zo gewend geraakt aan continue afleiding dat we niet eens meer echt weten hoe het voelt om volledig ontspannen te zijn. Wat daarbij kan helpen is Yoga Nidra. Met Yoga Nidra sessies kom je in een staat van échte ontspanning. Wil je ook wel leren ontspannen met Yoga Nidra? Dan kan ik het programma van Rolf en Melanie aanraden!

4. Het juiste dieet

Het yoga dieet is vegetarisch, puur en eenvoudig. Voedsel dat het meest positieve effect heeft op je lichaam en de minste negatieve effecten op de dieren en de planeet. Je eet om je lichaam te voorzien van energie. Een yoga dieet bestaat uit pure, verse groente, fruit, granen, peulvruchten, noten, zaden en eventueel melkproducten. Volgens de ayurveda heeft ieder mens een uniek stofwisselingstype. Wat voor de één goed is, kan de ander juist uit balans brengen.

5. Meditatie en positief denken

Meditatie wordt vaak toegepast om de geest te kalmeren en te focussen. Door regelmatig te mediteren bevorder je echter niet alleen de rust in je hoofd, maar ook de fysieke en spirituele kant van het leven. Voordat we écht kunnen mediteren, is het van belang eerst de geest te temmen met behulp van concentratie technieken en positief denken. Wanneer we de geest kunnen controleren en de negatieve denkpatronen kunnen loslaten, kunnen we Samadhi bereiken. Een bewustzijnsstaat waarbij we één zijn met ons ultieme Zelf.

Geef een reactie